Aardbeiendoos Tomabel gerestyled

Tholen - Om de aardbeien dit jaar nog eens extra in het zonnetje te zetten heeft Tomabel in samenspraak met de REO Veiling haar aardbeiendoos gerestyled. De nieuwe doos voor Tomabel-aardbeien is begin mei in de markt gezet.

Het kwaliteitslabel Tomabel introduceerde vorig jaar haar huidige huisstijl, inclusief een nieuw logo en een aanpassing van haar verpakkingsmaterialen. “Er werd destijds gekozen voor een universeel logo dat zowel in het binnen- als buitenland makkelijk herkenbaar is. Immers, de Tomabel-telers zijn fier op hun producten. Ze eten ze zelf heel graag, maar delen ze met evenveel plezier met de rest van de wereld,” vertelt Philiep Willems, directiemedewerker Tomabel. “Binnen deze context presenteerde Tomabel eveneens vorig jaar haar nieuwe aardbeiendoos waarop het nieuwe logo staat. Op basis van de ervaringen en opmerkingen van het voorbije jaar hebben we de doos onlangs voorzien van een make-over. Bovendien hebben we bij de handelaars en de producenten aandachtig geluisterd naar wat hun ideeën waren. Uiteindelijk zijn we bij het huidige ontwerp uitgekomen. De nieuwe aardbeiendoos oogt fleurig en modern, waardoor ze een stuk meer in het oog springt. Ook hebben we de kwaliteit van de doos verbeterd. De Tomabel-aardbeiendoos is nu nog steviger dan die al was.”

Nieuwe rassen
De gerestylede Tomabel-aardbeiendoos is vanaf begin mei beschikbaar voor de klanten van de REO Veiling. “We sluiten niet uit dat we ook de verpakkingen van de andere Tomabel-producten in een nieuw kleedje zullen steken. We zijn gestart met aardbeien, maar in de nabije toekomst zullen ook de Tomabel-tomaten een nieuwe look krijgen. Zo zetten we Tomabel als kwaliteitslabel in de markt met een attractieve verpakking die het goede imago van Tomabel op een passende manier uitstraalt,” legt Philiep uit.

“Naast het ontwikkelen van een nieuwe verpakking voor onze Tomabel-aardbeien zijn we ook bezig met het investeren in nieuwe aardbeienrassen. We zijn al enkele jaren verdeler van het veelbelovende aardbeienras Opera. Vanaf dit seizoen zullen deze aardbeien apart op de veilingklok worden verkocht. Voorheen was dat niet mogelijk, omdat de aangevoerde volumes dit nog niet toelieten. We verwachten dit jaar echter mooie volumes in de markt te zetten. Het ras Opera wordt ontzettend gewaardeerd door de handel. Het zijn stevige, lekkere aardbeien, waardoor ze ideaal zijn voor de verre export,” vervolgt Philiep. “Verder lopen er ook testen met het ras Falco. We hebben de eerste planten bij acht tot tien verschillende telers geleverd en die gaan ze dit seizoen testen. De verwachting van dit ras is dat het op termijn een volwaardige vervanger van Elsanta wordt. Maar daarvoor moeten we eerst de testresultaten afwachten. Een ras dat vermarkt gaat worden onder het label Tomabel moet sowieso kwalitatief, houdbaar en flexibel wezen, met een goede continuïteit.”

Fine Fleur
Naast Tomabel-aardbeien biedt de REO Veiling ook Fine Fleur-aardbeien aan. Deze aardbeien worden voor 100% in de vollegrond geteeld. “Aardbeien van Fine Fleur en Tomabel bestaan in harmonie naar elkaar. Ook Fine Fleur-aardbeien zijn aan een strenge kwaliteitscontrole onderhevig, en zijn dus eveneens van zeer goede kwaliteit. Het aandeel Flandria-aardbeien is minimaal en in afbouw op de REO Veiling. Een deel van de Flandria-telers is zoekende geweest en teelt nu onder het Tomabel-label.”

Het belang van aardbeien is in de afgelopen jaren sterk gestegen op de REO Veiling. Ook dit jaar verwacht Philiep weer een groei van het aandeel. “Dit jaar zal de aanvoer groeien ten opzichte van vorig jaar, maar we mogen niet vergeten dat een natuurproduct afhankelijk is van vele factoren, waaronder de weersomstandigheden. Vorig jaar hebben we extreem warm weer gehad, dat zijn weerslag had op de aardbeienteelt. Ook nu spelen de weersomstandigheden weer een grote rol. De start van het nieuwe seizoen was iets later vanwege wat donkere dagen in het begin van het jaar. Begin april hadden we juist heel mooie dagen, waardoor de achterstand op het seizoen is ingehaald. Een week later zitten we juist met heel koude dagen, waardoor de vraag afneemt. Zo heb je altijd wat in de groenten en fruit.” 

Dit (aangepaste) artikel verscheen eerder in editie 4, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
REO Veiling
www.reo-veiling.be 

Philiep Willems
philiep.willems@reo.be 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven