Verpakkingsbedrijf biedt oplossingen op maat voor bladgroenten uit kas

De laatste jaren is het aanbod van in kassen geteelde bladgroenten snel toegenomen. Hoewel dit een wereldwijde trend is, is het groeitempo het hoogst in de Verenigde Staten. "De populariteit van in de kas geteelde gewassen wordt gedreven door factoren als het jaarrond leveringen, efficiënt gebruik van water en arbeid, minder afhankelijkheid van klimaatveranderingen, bescherming tegen extreme weersomstandigheden, verminderd risico op ziekten, lager gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en het eindproduct valt beter te controleren," zegt Joost Somford van JASA Packaging Solutions.

"Daarnaast speelt Covid-19 ook een rol. Import- en exportbeperkingen als gevolg van de pandemie hebben de populariteit van kasproducten verder doen toenemen, omdat het de afhankelijkheid van import vermindert."

Binnen de Verenigde Staten breidt de glastuinbouw zich over het hele land uit, maar het groeitempo lijkt vooral hoog in stedelijke gebieden. Door de kortere reisafstand en reistijd van het veld naar de winkel, leveren kassen niet alleen hoogwaardige producten in grote steden, maar spelen ze ook een sleutelrol in de continuïteit van de voorziening. Als gevolg van de groei in deze categorie neemt ook de vraag naar hoogwaardige verpakkingsoplossingen toe.

'Sleever' voor bladgroenten

Camerasystemens en kwaliteitscontrole
JASA Packaging Solutions werd in 1985 in Nederland opgericht en het bedrijf opende drie jaar geleden een vestiging in de Verenigde Staten. "Vanaf de eerste dag merkten we een sterke vraag naar flexibele en innovatieve verpakkingslijnen voor kasproducten, van de oostkust tot de westkust," zei Somford, die verpakkingslijnen installeert in het hele land en ook in Canada. "Het feit dat we een Nederlands bedrijf zijn, speelt in ons voordeel", vervolgt hij.

Nederland is altijd een koploper geweest als het gaat om de kassenindustrie en het land heeft in de loop der jaren een sterke reputatie opgebouwd. "Daardoor leveren we al 35 jaar verpakkingsoplossingen aan de glastuinbouw."

Decennialange expertise stelt JASA in staat om naast de beproefde trayverpakkingslijnen nieuwe oplossingen aan te bieden die tot nu toe  in Noord-Amerika niet verkrijgbaar waren. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van camerasystemen om de dichtheid van de seal te controleren, evenals de positionering van de etiketten en de afdrukken van codes en data op de etiketten.

Daarnaast biedt het bedrijf een verscheidenheid aan opties met betrekking tot productkwaliteitssystemen. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van UV-C technologie in een beschermde omgeving. Bacteriën en virussen worden snel gedeactiveerd met UV-C licht. De werking van UV-C is een van de nieuwe, beproefde technologieën bij productcontrole.

Omdat dit type apparatuur in Noord-Amerika nog niet veel wordt toegepast, werkt JASA vaak samen met Nederlandse partners bij het aanbieden van een complete, geïntegreerde verpakkingslijn. "We werken samen met kassenbouwers, maar ook met bedrijven die experts zijn in oogsten, wassen en mengen van groenten. Onze expertise zit vooral in het verpakken van bladgroenten en we verzorgen ook het einde van de lijn, waaronder palletiseren en kistverpakken. We zijn in staat om ondersteuning te bieden in het hele proces en dit wordt gewaardeerd door onze Noord-Amerikaanse klanten."

Zakverpaklijn

Enkeltrays verpakkingslijn



Dubbeltrays verpakkingslijn

Verschil tussen verpakken in Noord-Amerika en Nederland
Al mogen klanten in Noord-Amerika en Nederland dezelfde hoogwaardige verpakkingen van JASA Solutions verwachten, het uiterlijk is totaal anders. Allereerst is er een groot verschil in formaat. In Noord-Amerika bevat een verpakking met bladgroente tot 500 gram bladgroenten, terwijl de meeste verpakkingen in Nederland ongeveer 100 gram bevatten.

Een ander verschil is het soort verpakking waarin bladgroenten wordt verkocht. Terwijl in Nederland zakjes de meest populaire verpakking voor bladgroenten zijn, wordt het in de Verenigde Staten meestal verkocht in plastic clamshells of top sealed trays. "De populariteit van trays wordt gedreven door het belang van design," zegt Somford. "Een tray ziet er aantrekkelijk uit in het schap, terwijl een zak toch als minder aantrekkelijk wordt ervaren. In Noord-Amerika wordt veel aandacht besteed aan het uiterlijk en gevoel van de verpakking."

Voor meer informatie:
Joost Somford
JASA Packaging Solutions, Inc.
+1 (804) 290-3683
sales@jasapackaging.com
www.jasapackaging.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven