Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Coeur de Boeuf verovert steeds meer harten

Tholen - Hij is opvallend groot, geribbeld en bij voorkeur bij de oogst ook nog niet té rood: de Coeur de Boeuf. Diverse Belgische en Nederlandse telers hebben de van oorsprong Zuiderse soort in hun kas staan. Zij kunnen zich er mooi mee onderscheiden en merken dat de tomaat voorzichtig aan bekendheid wint. Ook dichterbij huis.

Wie o wie helpt mij aan een Coeur de Boeuf? Even googelen levert deze opvallende ‘noodkreet’ op van een consument op zoek naar de bijzondere tomaat. In 2015, ten tijde van de internetoproep, was de tomaat hier al in kassen te vinden.

Teler Wim Vertommen van Den Overkant was er vroeg bij. Al in 2009 had hij de tomaat in zijn kas staan. Daarmee was hij niet de eerste. Een collega was nog eerder, zij het op kleine schaal. “Bij hem heb ik de tomaat voor het eerst gezien,” herinnert Wim zich nog goed. “Stillekes aan kreeg ik er interesse in. Zeker na een excursie van een plantenkweker op Sicilië. Daar is deze tomaat heel bekend. Het is er echt ‘de tomaat van bij moe(der)’.”


Wim Vertommen van Den Overkant had in 2009 voor het eerst Coeur de Boeuf in zijn kas staan.

Steeds vaker standaard specialty
In het begin was het voor de telers hier echt pionieren. “Goh, ja, dat was wat. Er zat en zit geweldig veel arbeid in.” Vooral in het begin groeit de plant heel snel vegetatief weg. “Met de jaren hebben we geleerd met goed snoeibeleid met die kracht om te gaan en er een langere teelt van te maken, een doorteelt. Op Sicilië is de teelt veel korter.”

Wim was dit jaar begin maart met zijn eerste oogst op de markt. Via BelOrta levert hij de specialty tomaat, want dat is het met recht, van maart tot december. “Wij zijn een traditioneel bedrijf en werken niet met belichting. Wel kiezen we ervoor om met variatie in plantdatums langer op de markt te zijn.”

Belangrijk, om op die manier de consument zo lang mogelijk de kans te geven kennis te maken met de, zeker nog hier, relatief onbekende tomatensoort. “Coeur de Boeuf is stilaan bekender aan het worden. De tomaat is ook in supermarkten te vinden. Niet standaard, maar wel steeds vaker als standaard specialty.”

Ook is er export naar bijvoorbeeld Italië. “Daar kunnen wij, vanwege de stabiele kwaliteit uit de kas en heel secuur sorteren, betrouwbaar leveren. Vanuit de traditionele buitenteelten is dat voor de telers daar soms juist moeilijk.”

Er zit een lichte groei in de markt. Bijvoorbeeld in Duitsland, zo merkt Wim. “Je merkt dat er daar steeds meer interesse is. Uit de bioteelt is Coeur de Boeuf er al wat bekender. Wel gaat het om hele lichte groei van een paar palletjes per jaar. Groei die we denk ik ook deels te danken hebben aan de belichte teelt die er is.”

John Vermeiren teelt tegenwoordig samen met zoon Mitch en dochter Lynn in het familiebedrijf. Hier staan dochter en zoon bij de Coeur de Boeuf.

Oogsten op kleur
Collegateler John Vermeiren van VW Maxburg, aangesloten bij telerscollectief Tomeco en lid van Coöperatie Hoogstraten, levert de tomaat jaarrond met dank aan een onbelichte teelt bij collega’s Guy en Dennis Van Rompaey van Varom en een belichte teelt bij hemzelf. Zij ‘ontdekten’ de tomaat na vraag uit de markt. “Wij zijn toen gaan zoeken om die vraag in te vullen.”

De telers tij Tomeco telen verschillende, veelal wat Zuiderse soorten tomaten. “In die zin past Coeur de Boeuf goed bij ons en in ons productpakket.”

Met de jaren werd John steeds beter in de teelt van de tomaat. “Het is zaak zo vaak mogelijk de kas rond te gaan om te oogsten en daarmee het product snel in de handel te krijgen.”

Dit omdat de tomaat van binnen naar buiten kleurt. “Bij de minste kleur moet je oogsten. Maar groen oogsten is ook geen optie. Het luistert dus vrij nauw.”

Wim merkt dat klanten uit noordelijker landen de Coeur de Boeuf vaak net iets roder willen dan in het Zuiden, waar ze al beter bekend zijn met de lichtere kleur van de vrucht. “Daar eten ze Coeur de Boeuf veel in koude gerechten. Zodra de tomaat roder is, is hij ideaal voor warme gerechten.”

Stabiel
Met de jaren probeerden meer telers ook Coeur de Boeuf te gaan telen. Zeker in de tijd van de introductie hier leverde Coeur de Boeuf bij vlagen flinke piekprijzen op. Dat wekte interesse. De teelt viel echter niet altijd mee, waardoor sommige telers ook weer stopten. Inmiddels is de markt voor Coeur de Boeuf stabieler. “In prijs gaat Coeur de Boeuf tegenwoordig mee op en af met gewone vleestomaten,” merkt John. Ook Wim herkent dat. “Het is een leuke tomaat geworden die niet heel veel meer kost, maar die toch echt bijzonder is.”

Zodra de zon begint te schijnen, neemt de vraag vaak zienderogen toe. Bij John in de kas werd eind maart tussengeplant in de belichte teelt om voor productzekerheid en een stabiele kwaliteit in de zomer te zorgen. “We doen er met belichting en verneveling alles aan om de teelt goed constant te krijgen.”

De toenemende producties in maart en begin april liepen al goed weg, zag John. “Dat is positief, zeker na wat voor deze specialty toch niet het beste jaar was vanwege de coronaproblematiek.”

Klantcontact
Beide telers halen veel beroepsfier uit de teelt. Wim: “Wat ook leuk is, is het contact met de klant. Met zo’n specialty heb je dat toch extra. Bijvoorbeeld omdat we kleinverpakken, waar mogelijk zo klantspecifiek mogelijk.”

Datzelfde geldt voor John. Hij ziet vanuit de handel specifieke vragen voor maatsortering en verpakking komen. “De vragen zijn heel divers, voor bepaalde sorteringen, maar meer nog voor verpakkingen zelf.” Tomeco biedt zelf drie sorteringen aan (grof, middel en fijn) in twee kleuren. “En dat kan dan bijvoorbeeld weer twee bij twee verpakt zijn, in een kistje van drie kilo of in gelijk welke verpakking onze klanten zouden wensen.”

Momenteel biedt Den Overkant Coeur de Boeuf aan in een drie en zes kilo kistje en in een flowpackverpakking van 500 gram, met een gerecycled plastic schaaltje. “Corona houdt flowpack momenteel erg actueel. De plasticdiscussie is nu iets minder. Plastic zorgt voor een goed hygiënisch product. We houden het daarom nu, in afwachting van verdere ontwikkelingen, bij de beproefde, bekende verpakkingen.”

Toch verandert er dit jaar wel iets, schiet Wim dan te binnen. “Coeur de Boeuf gaat bij BelOrta mee in de lijn met specialty verpakkingen. Er zijn net nieuwe drie kilo kistjes aangekomen. De naam wordt BelOCoeur.”

Foto rechts: De nieuwe verpakking voor de Coeur de Boeuf bij BelOrta krijgt de naam BelOCoeur. Elke Coeur de Boeuf van Den Overkant wordt voor BelOrta handmatig gesorteerd door speciaal hiervoor opgeleid personeel.

Keukentopper
Dergelijke ontwikkelingen moeten de consument verleiden het product nog vaker te kopen, al is het vooral ook de keuken waar de tomaat het verschil maakt. John: “Zelf vind ik hem heel lekker in salades, in dunne plakjes gesneden, zoals carpaccio. Met de juiste kruiden en olie haal je dan echt het Italiaanse gevoel in huis.”

Wim noemt ook die ‘algemeen aanvaarde keukentopper’, maar ziet ook kansen voor op een hamburgerbroodje of in de wokpan. “Vanwege het hoge gehalte droge stof kun je de tomaat goed snijden, terwijl ook in gerechten de structuur goed behouden blijft. De smaak is heel zacht. Ik eet ze daarom ook graag zowel in warme als koude gerechten. En ik hoop dat steeds meer mensen dat gaan leren doen.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Den Overkant
Wim Vertommen
wim.katrien@telenet.be


Tomeco
www.tomeco.be 
info@tomeco.be