Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Federico Baraldi, Isolagrande:

"Telers moeten consument binden met merk en kwaliteit"

Merk en waarde zijn begrippen waar de internationale groenten- en fruitsector niet omheen kan. Maar de markten hebben soms een verschillende aanpak ten aanzien van de consument. Deze laatste koopt grotendeels gewassen die afkomstig zijn uit dezelfde teeltgebieden.

Federico Baraldi, directeur van het Italiaanse Isolagrande, vertelt hierover. Isolagrande is een bedrijf dat grote hoeveelheden groenten van hoge kwaliteit naar Groot-Brittannië exporteert.

Federico Baraldi

“Het Italiaanse landbouw- en voedingserfgoed is een van de sterke punten van ons land en een gewas dat de glastuinbouw op een zeer goede manier vertegenwoordigt is de tomaat. Deze wordt gewaardeerd om zijn smaak. Vooral de premiumrassen hebben een goed commercieel succes, dankzij hun vermogen om te voldoen aan te toegenomen verwachtingen op het gebied van eigenschappen zoals smaak en hun reputatie.” 

Hightech kas

Vertrouwen in de toekomst
“Door de commerciële logica die gericht is op prijzen en promoties worden essentiële elementen zoals kwaliteit en een stabiele positionering vaak naar de achtergrond geschoven. Dat is niet wenselijk, want hierdoor wordt de hoge kwaliteit van Italiaanse gewassen niet altijd bevestigd. Wij hebben goede hoop en vertrouwen dat de dynamiek van de binnenlandse markt zal veranderen in de richting van een afzet die gericht is op kwaliteit en gestandaardiseerde smaak.”

Door uitsluitend keuzes op basis van de prijs te maken, bestaat het risico dat de consument in verwarring wordt gebracht en dat het begrip kwaliteit wordt vertekend. Tegelijkertijd is er verwarring, omdat de gewone tomaten, de niet-premiumgewassen dus, niet meer met elkaar te vergelijken zijn, omdat de rassen constant worden afgewisseld.

De teeltkalender

“In Engeland zijn het de supermarkten die het concept van het merk garanderen met hun eigen uithangbord, dat voor de consument vertrouwen geeft. De consument krijgt de zekerheid dat hij steeds hetzelfde gewas vindt, in de verschillende kwaliteitsniveaus, waarvoor hij bereid is de prijs te betalen. Dit is een prijs die niet altijd laag is, maar dat hebben ze er graag voor over, als de kwaliteit maar gewaarborgd blijft. Op deze manier blijft de consument trouw.”

Isolagrande hoopt dat Italië ook blijft letten op meer dan alleen prijs. 

Voor meer informatie:
Federico Baraldi
Isolagrande S.r.l Società Agricola 
Sede Legale 
Via Achille Zezon 4,
20124 Milano (MI) - Italië
Sede operativa
C.da Alcerito, snc
97019 Vittoria (RG)
+39 340 3481913
commerciale@isolagrande.com
www.isolagrande.com 

Publicatiedatum: