Steven Van Ostaeyen, Ruveld-Brovo:

“We wassen en versnijden het product niet om zo de smaak en de houdbaarheid optimaal te houden”

Tholen - Ruveld-Brovo is een familiebedrijf dat gevestigd is in het Vlaamse Sint-Katelijne-Waver. Het bedrijf is al een aantal generaties gespecialiseerd in het telen van verschillende soorten bladgroenten. Naast het telen van groenten is het verpakken van deze groenten ook één van de activiteiten van het bedrijf.

Samen met zijn broer is Steven Van Ostaeyen de derde generatie in het bedrijf Ruveld-Brovo. “Mijn grootouders zijn begonnen als groententelers onder glas. Later is onze vader in het bedrijf gestapt en is hij zich in de jaren 90 gaan specialiseren in veldsla. In de loop van de jaren heeft hij stappen gezet om een kleinverpakkingslijn voor veldsla op te richten,” vertelt Steven. “In 2005 zijn mijn broer Philip en ik in dienst gekomen en vanaf 2009 zijn wij eigenaar van het bedrijf. Sinds onze komst in 2005 hebben ook wij een nieuwe wind laten waaien. We hebben in de afgelopen jaren het assortiment en het aantal verpakkingen flink uitgebreid. We bieden naast de klassieke zakjes ook flowpack en topsealverpakkingen aan.”

“Het product wordt voor een deel door onszelf geteeld, maar ook werken wij intensief samen met een club vaste telers. Dit vanuit een principe dat je niet alles zelf kan en mag doen. Als er bij ons iets mis zou gaan tijdens de teelt, dan heb je geen product. Op deze manier doen we aan risicospreiding en kunnen we de continuïteit van het productieproces waarborgen,” legt Steven uit. “Zelf telen we diverse slasoorten, waaronder rucola en jonge spinazie. Daarnaast hebben we ook veldsla, gemengde sla en radijs in ons assortiment. De sla en radijs wordt voornamelijk onder koud glas of in een tunnel geteeld.”

Eerste gamma
Hoewel Ruveld-Brovo wel slamengelingen maakt, leveren ze enkel producten uit het eerste gamma. “Wij versnijden en wassen het product niet. Dat moet de consument zelf doen. Het product is zo veel lekkerder en een stuk langer houdbaar. Wanneer je het product wast, gaat een deel van de kwaliteit verloren, daarom hebben wij ervoor gekozen enkel met zuiver product te werken. De mengelingen die wij maken zijn babyleaf en mesclun,” zegt Steven. 

Retail en horeca
“Onze afzetmarkt kun je in twee hoofdgroepen verdelen: retail en horeca. Onze salades liggen in de schappen bij Delhaize, Carrefour en Aldi en de horeca beleveren we via Makro en Metro. Wij werken altijd op bestelling en spelen zo in op de vraag,” aldus Van Ostaeyen. Naast conventioneel product kan Ruveld-Brovo ook biologisch product leveren. “We zijn gecertificeerd om biologisch te verpakken. We merken dat de vraag naar biologisch product steeds belangrijker wordt. De huidige wet- en regelgeving maakt het echter niet mogelijk om de productie uit te breiden, wat het allemaal best moeilijk maakt.”

Ondanks dat Steven de vraag naar voorverpakte slasoorten ziet toenemen, verwacht hij niet dat de onbewerkte kropsla uit de schappen zal verdwijnen. “Een kropsla is groot, waardoor deze niet goed is afgestemd op het consumptiegedrag van bijvoorbeeld kleine gezinnen. Dat is het nadeel van kropsla, maar ook van andere grote en zware groenten. Voor deze doelgroep zijn veldsla en rucola een goed alternatief. Na het openen van de verpakking kun je deze gerust nog enkele dagen in de koelkast bewaren en deze later opeten. Zeker omdat wij niet wassen en voorsnijden blijft het product langer vers en knapperig.”

Verpakkingen
Eén van de grootste uitdagingen voor de komende jaren is het plasticverhaal, verwacht Steven. “Consumenten willen minder plastic gebruiken, omdat ze denken dat karton een betere oplossing is. Echter het plastic dat wij voor onze verpakkingen gebruiken, is uit 100% gerecycleerd pet dat uit de zee wordt gehaald. Tevens is de CO2-uitstoot een stuk lager dan die van karton. Eigenlijk een heel mooi ecologisch verhaal, dat niet gekend is bij de consument. Plastic is voor ons product niet per se noodzakelijk, er zijn diverse kartonnen oplossingen, maar het zou jammer zijn dat een mooie ecologische oplossing verloren zou gaan door de onwetendheid van de consument.”

Voor de toekomst heeft het bedrijf genoeg plannen. “We moeten echter eerst de coronacrisis maar uit zien te komen. Ook willen we mee in het ecologische verhaal. Als bedrijf moet je vooruit en dat willen wij op het gebied van duurzame verpakkingen. Hoewel plastic de perceptie tegen heeft, hopen we dat de overheden gaan beseffen dat plastic niet slecht is en dat ze dat ook de consumenten duidelijk maken,” besluit Steven.

Dit artikel verscheen eerder in editie 3, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Ruveld-Brovo
www.brovo.be 

Steven Van Ostaeyen
svo@veldsla.be 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven