Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Inci Dannenberg, Bayer:

"Met technologie kunnen telers optimaal gebruikmaken van hun kas"

"Ook al zijn er verschillen tussen de Europese en de Amerikaanse glastuinbouwsector, waarbij de een zich meer richt op de retailers en de ander meer op de horeca, er zijn meer dan genoeg mogelijkheden voor kastelers," zegt Inci Dannenberg (foto), het nieuwe Global Head of Vegetable Seeds van Bayer. Het bedrijf investeert veel in technologie om telers te helpen gebruik te maken van deze mogelijkheden.

Als de nieuwe Global Head of Vegetable Seeds van Bayer en met jarenlange commerciële prestaties bij het bedrijf kan Inci Dannenberg de huidige tijd alleen maar beschrijven als 'vol mogelijkheden'. "De VN heeft dit jaar uitgeroepen tot International Year of Fruits and Vegetables, omdat deze van vitaal belang zijn in onze voeding. Onze overkoepelende visie bij Bayer is 'Gezondheid voor iedereen, honger voor niemand'. We gebruiken onze technologie en innovaties om wereldwijd gezondheid en voeding op een duurzame manier te verzorgen, zodat de hele groentenwaardeketen wordt ondersteund," zegt ze. 

"Nu we te maken hebben met een pandemie zien we een groeiende trend op de markt in voeding. Mensen zijn zich steeds bewuster aan het worden van hun eigen gezondheid en voedingspatroon, iets waar ze zich voorheen nooit zo mee bezig hielden," legt Inci uit. "Dit biedt mogelijkheden voor de voedselketen van versproducten," voegt ze eraan toe. "Telers hebben de kans om groenten en fruit te telen die tegemoet komen aan deze voedings- en gezondheidswensen. Het gaat echter niet alleen om wat er in de producten zit, maar het moet er ook aantrekkelijk uitzien. Om ervoor te zorgen dat mensen producten opnemen in hun eetpatroon, moeten ze het prettig vinden om ze te eten."

Consumententrends
En er zijn nog meer consumententrends om rekening mee te houden. "De acceptatie van technologie is sneller gegaan door de pandemie. Versproducten zijn nog altijd iets wat mensen willen zien of voelen voor ze het kopen, maar je ziet dat men comfortabeler is geworden met het online shoppen. Er zijn retailers die met een ander oog naar hun voorraden kijken en de verschillende producten die in hun schappen liggen. Ze kijken naar de opties die ze bieden en nemen beslissingen om hun efficiëntie te verhogen. Dit stimuleert de markt weer: gaan ze zich richten op unieke producten of op samengevoegde grondstoffen en gemiddelde producten? Waarin worden deze volumes gediversifieerd en wat gebeurt er met het middensegment? Wordt daarop gelet? Dat zal uiteindelijk allemaal effect hebben op het type groenten dat we telen."

Voor Bayer als veredelingsbedrijf betekent dit dat ze zich moeten richten op de juiste balans tussen alle eigenschappen. "We moeten een balans zien te vinden tussen de wensen van de consument en de behoeftes van de telers voor de agronomie, zakelijke doelen en duurzaamheid. En dan is er nog de uitdaging van houdbaarheid, wat moet voldoen aan de eisen van de retailers," vat ze samen. "Om een balans te vinden tussen al deze eigenschappen moeten we ons richten op innovatie. Technologie kan ons helpen in het besluitvormingsproces etc. We bieden hier op maat gemaakte oplossingen voor."


Foto's van het De Ruiter Experience Centre in Bleiswijk

Innovatie en R&D
Een voorbeeld van hun activiteiten en focus is de uitbreiding van het wereldwijde productontwikkelingscentrum in San Nicolas, Almeria, Spanje. De uitbreiding omvat multifunctionele R&D-faciliteiten, laboratoria, celcultuurruimtes, ruimtes met klimaatbeheersing en nieuwe fytotronen. "Binnen R&D is innovatie belangrijk. Het gebruik van dubbele haploïde technologie stelt ons in staat uitdagingen sneller op te lossen en de ontwikkeling van ons veredelingsassortiment te versnellen met 1,5-2 jaar. Zo kunnen we telers sneller voorzien van zaden en oplossingen."

Verderop in de verse voedselketen investeert het bedrijf ook in moderne technieken. "Bij het De Ruiter Experience Center in Bleiswijk lanceren we toekomstgerichte tentoonstellingen waarin de actuele productie van telers op basis van duurzame teeltmethodes te zien is. Dit is waar we kennis delen met partners, telers, studenten en plantverzorgers. We ontvangen er sectorpartners, zowel fysiek als digitaal, zoals handelaren en retailers, maar ook aandeelhouders en beleidsmakers, zodat ze met eigen ogen kunnen ervaren wat er in de tuinbouwsector gebeurt."

Alhoewel het lastig is om te voorspellen welke richting de sector op gaat, blijft Bayer zich met deze activiteiten profileren als betrouwbare partner voor telers: door hen te bieden wat de markt nodig heeft en een vergaand inzicht te hebben in de keten van teler tot consument. "Het is van vitaal belang om ons daarop te blijven richten," zegt ze. "De kasteeltsector is een zeer snel groeiend segment in de VS en alhoewel deze in Europa beter ontwikkeld is dankzij de lokale verbinding met retailers, zijn er ook aanzienlijke technologische mogelijkheden."

"De VS heeft zich van oudsher gericht op de hotel- en horecasectors, wat heeft geleid tot een snel groeiende kasteeltmarkt in de VS. China neemt ook snel toe," zegt Inci. "Maar in plaats van te focussen op een gewas of geografisch gebied richt ons bedrijf zich op de klantsegmenten: de beschermde teelt, de kleine telers, het verwerkerssegment en de professionals in vollegrondsteelt," zegt ze. "Als we naar de kassen kijken, dan kijken we naar de situatie wereldwijd en laten we ons inspireren door wat we kunnen leren van diverse markten."

Technologie en gegevens zijn daarvoor belangrijk en daarom is het geen wonder dat het team van Bayer daar veel in investeert. En niet alleen om marktkansen te onderzoeken of nieuwe variëteiten te ontwikkelen, maar ook zodat telers er optimaal gebruik van kunnen maken.

Vorig jaar werd er een samenwerking aangekondigd met Prospera, een AI-gegevensanalsebedrijf, gespecialiseerd in machine learning. Sinds die tijd hebben er pilots plaatsgevonden in Mexicaanse kassen waarin wordt gekeken naar mogelijkheden voor een beter gebruik van water en meststoffen. De samenwerking werd aangekondigd als de eerste stap naar oplossingen naast het aanbod van zaden voor de kasteeltsector. "We hebben geïnvesteerd in het gebruik van digitale middelen en gegevensanalyse om tegemoet te komen aan de unieke behoeftes van telers."

Voor meer informatie:
Bayer
Publicatiedatum: