De tuinbouwsector ontwikkelt zich goed in China. De afgelopen jaren zijn er veel grote projecten afgerond en zelfs tijdens de coronapandemie blijft de sector zich ontwikkelen.
Bij gevestigde klanten wordt steeds meer online geregeld en begeleid. Het werven van nieuwe klanten is in deze tijden echter een uitdaging, omdat persoonlijk contact essentieel blijft om een relatie op te bouwen.
Bedrijven zoals DanDutcH zijn daarom erg blij dat ze dit jaar aanwezig kunnen zijn op de Hortiflorexpo IPM Shanghai, die van 15-17 april wordt gehouden. "We hebben een heel goed jaar achter de rug en ook dit jaar is voor ons al een recordjaar, maar de persoonlijke benadering en laten zien dat we er nog steeds zijn, heeft ons doen besluiten om aanwezig te zijn", vertelt Xander van der Zande.
Xander van der Zande op de HortiChina Qingdao 2019
Het belang van persoonlijk contact
DanDutcH is een Deens-Nederlands bedrijf dat kasapparatuur (voornamelijk irrigatie) levert aan lokale installateurs in Azië. Het bedrijf is 4 jaar geleden opgericht en eigendom van Xander van der Zande, die meer dan 20 jaar ervaring heeft met zakendoen in Azië.
Volgens hem is persoonlijk contact essentieel en dankzij de relaties die ze de afgelopen jaren hebben opgebouwd, hebben ze een heel goed jaar gehad en hebben ze dat nog steeds. "Het eerste kwartaal is uitstekend verlopen, ook omdat we onze klanten hebben geadviseerd eerder te bestellen omdat de verwachting is dat de grondstofkosten dit jaar nog verder zullen stijgen. De kosten van de grondstoffen zijn nog nooit zo snel gestegen als nu, als je terugkijkt naar de afgelopen 40 jaar."
Het belang van een tentoonstelling
Vertrouwen winnen in Aziatische landen kost enkele jaren en ook al is bijna alle communicatie verschoven naar online, via WeChat, nieuwe klanten winnen zal in deze tijd een uitdaging zijn, legt van der Zande uit. "De eerste stap in het opbouwen van de relatie is het persoonlijk contact en dat wordt vaak op een beurs gelegd. Daarna duurt het een aantal jaren om vertrouwen te winnen. Maar ook voor het onderhouden van vertrouwen en relaties zijn beurzen in veel landen, maar vooral in Azië, van groot belang. Vooral om die reden nemen wij dit jaar deel aan de Hortiflorexpo."
Mengyao Pan zal voor DanDutcH op de beurs aanwezig zijn
Offline beurs met een online tintje
Dit jaar nemen 700 bedrijven deel aan de Hortiflorexpo, maar als buitenlander de beurs bijwonen of bezoeken is nog steeds een hele uitdaging, vanwege enkele reisbeperkingen, maar vooral vanwege de quarantaineperiode van twee weken bij aankomst in China. Om deze reden besluiten veel internationale bedrijven deel te nemen met een stand en met hun Chinese lokale team.
Voor specifieke vragen zal het buitenlandse team online aanwezig zijn. Ook Xander zal tijdens de beursuren online bereikbaar zijn. "Op deze manier kunnen we toch aanwezig zijn op de beurs, onze bestaande klanten zien en zelfs enkele nieuwe klanten ontmoeten. Ons lokale team kan de eerste kennismaking doen en kan de bezoekers meer algemene informatie geven. Daarna kan ik alle specifieke vragen beantwoorden en het 'verkoopgesprek' voeren."
De stand van DanDutcH zal op het Nederlandse paviljoen staan.
De stand van DanDutcH op de Hortiflorexpo IPM Shanghai 2021.
Hubei Roadshow
En er wordt nog meer gedaan om de Nederlandse bedrijven in China te promoten. Op 18 april wordt een Facility Horticultural Mission naar Hubei georganiseerd door het Netherlands Business Support Office (NBSO). DanDutcH en diverse andere bedrijven nemen hieraan deel.
Voor meer informatie:
DanDutcH
Xander van der Zande
+31 (0)6 50277510
xander@dandutch.com
www.dandutch.com