Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Enza Zaden wil sleutelrol spelen in veredeling vertical farming

Telen in een kas of een vertical farming is deels hetzelfde, maar ook flink anders. Dat vraagt ook om andere rassen. Tenminste, dat meent Enza Zaden, dat zich op de groeimarkt is gaan richten.

"Wij denken dat verbeterde rassen, specifiek voor gesloten gecontroleerde omgevingen, een belangrijke rol zullen spelen in de verdere ontwikkeling en groei van de vertical farming markt. Daarom is het voor ons een geweldige marktkans om in te stappen en een sleutelrol te spelen in vertical farming," zegt Anh Nguyen, portfolio manager bij Enza Zaden.  

Enza Zaden heeft veel ervaring met rassenkeuze voor de kasteelt, al meer dan 80 jaar. Om de binnenteelt te specificeren, merkt Anh op dat ze daarmee zowel kasteelt als vertical farming mee bedoelt. Volgens haar domineren hightech kassen nu de teelt in Noord-Amerika en Europa. Kassen bieden een oplossing voor de jaarrond levering van bladgroenten, tomaten en komkommers. Maar vertical farming is aan een opmars bezig.

Marktvraag
"Er is een groeiende markt voor indoor farming producten, vooral voor salades. Vertical farming kan een van de duurzame oplossingen zijn voor die groeiende vraag. Deze nieuwe manier van telen wordt gedreven door een technologische boost en de vraag naar ultra-verse voeding (verkorting van tijd en voedingskilometers van bedrijf tot bord). Ook vertical farms kunnen aan deze trend bijdragen. Nog steeds heeft vertical farming een klein aandeel in indoor farming, maar het groeit wel snel."

Op dit moment ziet Enza Zaden veel aanvragen afkomstig van vertical farms voor rassen in bladgroenten. Aangezien er veel out-of-the-box wordt gedacht en er veel wordt geïnnoveerd, gaat Anh ervan uit dat er meer producten beschikbaar zullen komen voor deze nieuwe manier van telen, bijvoorbeeld vruchtgewassen zoals tomaten en aardbeien. "Telers zijn op zoek naar unique selling points, omdat het anders voor  gewassen uit vertical farms moeilijker is om te concurreren op de markt. Wij bieden aan het 'groentenmandje' te verbreden met andere gewassen als de vertical farms de uitdaging aangaan om nieuwe gewassen te telen."

Marktbenadering
Alvorens deze markt te betreden, is het noodzakelijk om de consumentenvraag te begrijpen. Daarom volgt Enza Zaden consumenten-, foodservice- en retailtrends op de voet om toekomstige markttrends te kunnen beantwoorden en aan te pakken waar telers en consumenten naar op zoek zijn. " Vooral nu zijn voedingstrends sterk toegenomen."

Consumenten zijn nu meer gericht op voedingsveiligheid, local-for-local en duurzaamheid. "Ik denk dat vertical farming de mogelijkheid biedt voor versproducten in bijvoorbeeld grootstedelijke gebieden, die sterk afhankelijk zijn van import en nu nog niet zelfstandig kunnen telen. Vertical farming kan een oplossing zijn voor toekomstige consistentie en ultraverse producten."

Lokale vraag aanpakken
"In onze marktbenadering denken we na over hoe we kunnen samenwerken met belangrijke spelers in Noord-Amerika, Europa en Azië. Op die manier kunnen we kennis opdoen over verschillende marktdynamieken en de lokale markt begrijpen. Dit stelt ons in staat om voor elke markt de juiste producten aan te bieden. We zijn onze productportefeuille verder aan het ontwikkelen, zodat we uiteindelijk een breed scala aan producten voor verticale kasteelt kunnen aanbieden."

Enza Zaden is enthousiast om zijn ervaring in groentenveredeling te gebruiken op de wereldmarkt en staat open voor partnerschappen met klanten en nieuwkomers in de sector.

Productaanbod
Anh: "Kijkend naar de verschillen en overeenkomsten in deze opkomende markten, proberen we bij Enza Zaden de volgende vraag te beantwoorden: 'Wat kunnen wij als groentezaadleverancier bieden aan de markten en teeltomgevingen voor indoor farming?"

Op dit moment is het bedrijf bezig met bladgroenten. Verschillende sla- en kruidensoorten zijn te vinden in het productassortiment van Enza Zaden voor vertical farming. "We zijn voortdurend op zoek naar innovatie en trends in de markt om daar op in te spelen. Het hangt er echter vanaf hoe de vertical farming-markt zich de komende tien jaar zal ontwikkelen."

"In dit stadium denken we dat vertical farming een trend is en gebaseerd is op een door de consument gestuurde vraag, waarbij er behoefte is aan vertical farmproducten. Enza Zaden streeft ernaar om zowel voor kassen als voor vertical farms het juiste assortiment te bieden. Dat is omdat we geloven in vertical farming als de volgende evolutie binnen voedselvoorziening. Daarnaast hebben we een toegewijd R&D-team dat meer geschikte rassen ontwikkelt voor deze nieuwe manier van indoor groententeelt. Wij richten ons op het juiste productmodel, met een hoge opbrengst, een lange houdbaarheid en een geweldige textuur en smaak, zoals Eazyleaf en Crispy Lettuce. We kunnen zorgen voor een aantrekkelijk productuiterlijk in termen van kleur en vorm."

Voor meer informatie:
Enza Zaden
info@enzazaden.nl
www.enzazaden.com 

Publicatiedatum: