Amerikaanse slateler groeit dankzij corona

Springworks heeft plannen aangekondigd om 4,5 hectare extra kas toe te voegen aan het areaal. De aanzienlijke uitbreiding zal de grootste klanten van het bedrijf in de Amerikaanse staat Maine, Whole Foods en Hannaford Supermarkets, op duurzame wijze bedienen, evenals een breed scala aan lokale restaurants, winkels en andere afzetpunten die Springworks voorziet van gecertificeerde biologische slasoorten.

Dankzij corona
De eerste kas van zo'n 3000 meter zal in mei 2021 in gebruik worden genomen, waardoor de jaarlijkse productie van sla, salade en andere producten van het bedrijf onmiddellijk zal verdrievoudigen, evenals de productie van duizenden extra kilo's tilapia, die van essentieel belang zijn voor het groenteteeltproces via aquaponics  van Springworks.

De oprichter van Springworks, de 26-jarige Trevor Kenkel, die het teeltbedrijf in 2014 op 19-jarige leeftijd oprichtte, schrijft een groot deel van de huidige groei toe aan de toegenomen bestellingen van supermarkten in reactie op Covid-19.

Kenkel: "De pandemie veroorzaakte veel verstoring voor supermarkten en de inkopers die hen ondersteunen. Door de vertragingen in de leveringen van leveranciers aan de westkust moesten inkopers op zoek gaan naar lokale en regionale bronnen voor veilige, voedzame en duurzame voeding van allerlei aard. Bij Springworks leveren we op alle fronten, met een ecosysteemgerichte aanpak die 90% minder water verbruikt dan andere methoden, geen synthetische gewasbeschermingsmiddelen gebruikt en ons in staat stelt het hele jaar door smaakvolle, verse groenten en vis aan te bieden."

Consumentenvraag
Toen de pandemie in 2020 om zich heen begon te grijpen, schakelde Whole Foods Springworks in om hun losse slaproducten op te slaan en zo tegemoet te komen aan de immense vraag van consumenten naar bio-sla in het noordoosten. Veel supermarkten hadden te kampen met onbetrouwbare leveranciers aan de westkust als gevolg van vertragingen in het vervoer en andere aanvoer- en leveringsproblemen in het hele land.

Hannaford breidde zijn distributie van Springworks-sla uit van New England naar winkels in de regio New York. Hannaford begon in 2017 voor het eerst Springworks-sla aan te bieden in een handvol winkels in Maine, toen de keten op zoek was naar lokale alternatieven voor sla uit Californië, Arizona en Mexico. Binnen twee jaar groeide de distributie naar alle winkels in Maine. En toen de pandemie toesloeg en de consumentenvraag piekte voegde Hannaford Springworks toe aan hun winkels in New York.

Nieuwe variëteiten
Hannaford heeft ook zijn bestaande biologische groene bladsla vervangen door het merk Springworks, naast producten zoals de Organic Baby Green Romaine Lettuce van Springworks die de perfecte hoeveelheid knapperige sla oplevert voor een enkele salade of smoothie. Samen met zijn zus, Sierra Kenkel, die vanaf het begin aan zijn zijde heeft gestaan, onderzoekt en ontwikkelt Kenkel voortdurend nieuwe variëteiten die aansluiten bij de zakelijke behoeften van retailers en voldoen aan de lifestyle- en voedingsbehoeften van de consument.

Sierra, die verantwoordelijk is voor Sales en Marketing van Springworks: "Consumenten die waarde hechten aan kwaliteit en transparantie vragen supermarkten om bio-producten van lokale telers. Van zaadje tot afzet werken we hard om de meest verse, best smakende sla te leveren die winkels als Whole Foods en Hannaford verwachten. We kijken uit naar gesprekken met andere grote supermarktketens in het noordoosten, aangezien onze nieuwe kas ons vermogen om het hele jaar door heerlijke, voedzame, gecertificeerde biologische sla, en in de toekomst speciale groenten en kruiden, hier in Maine te telen, verder zal vergroten."

Voor meer informatie:
Springworks farm
www.springworksfarm.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven