Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ad Pollux, Fruitveiling Zuid-Limburg:

"Meer winst te halen in marketingacties en schappresentatie dan BTW-verlaging"

Tholen - De appelvoorraden slinken momenteel gestaag. "We zullen dit jaar wel eerder leeg zijn dan afgelopen jaren", verwacht general manager Ad Pollux van Fruitveiling Zuid-Limburg. "De prijsvorming van de appelen is prima, al is het niet zo gek als afgelopen jaar toen het niveau steeg naar ongekende hoogte. Maar je weet niet wat er de laatste maanden van het seizoen nog gaat gebeuren. De perenmarkt is minder positief, maar ons voordeel is dat we daar Fruitveiling Zuid-Limburg geen volumedruk hebben."

"Je ziet dat de appelverkoop bij de retail een normaal niveau heeft. De voorraden zijn dan ook met name te verklaren door de klimatologische omstandigheden afgelopen groeiseizoen, waardoor er een stuk minder appelen zijn. Wel zie je meer importappelen vroeg in het schap verschijnen, zoals Italiaanse appelen of Poolse Jonagold, dat fenomeen baart me toch wel zorgen."

Bij de Limburgse nieuwssite L1 reageerde Pollux al op het advies van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving om de BTW op groenten en fruit te verlagen. Hij ziet meer op het ondersteunen van marketingacties en activiteiten en de presentatie en beschikbaarheid in het schap. "Daar is in mijn ogen veel meer winst te behalen dan een BTW-verlaging. Bij appelen van een 1 euro per kilo, praat je over 3 cent, dat effect is in mijn ogen marginaal."

"In een gezonde ketensamenwerking van producent naar de winkel is nog veel winst te boeken. Zo werken wij hier in Limburg aan een project rond de Gezonde Basisschool. Het is belangrijk dat de markt ook bij zulke initiatieven aan tafel zit. Puur wijzen naar de ketenmacht van de retail heeft volgens hem geen enkele zin. "Juist uit een goede samenwerking valt er resultaat te boeken. Dan komt het rendement van de teler vanzelf om de hoek kijken."

Voor meer informatie:
Ad Pollux
Coöperatieve Fruitveiling Zuid-Limburg B.A.
Aan de Fremme 33
6269 BK Margraten
+31 (0)43 458 85 88
ad.pollux@veilingzl.nl     
www.veilingzl.nl