Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Sloveens teler verovert Europa

Wat begon in een kelder in het Sloveens Ljutomer en vervolgens de grens overging naar Oostenrijk, groeit nu zo hard dat het een van de grootste en meest wijdverbreide Europese glastuinbouwbedrijven wordt van Europa.

Het gaat hier over Panorganix, momenteel een van de grootste telers van groenten en fruit in Slovenië en ook een van de bedrijven met de grootste uitbreidingsplannen van Europa. Hun teelt in Slovenië en Oostenrijk wordt in 2021 uitgebreid met een kas in Roemenië voor sla en kruiden en een geavanceerde kas in Berlijn, ook voor sla en kruiden.

Daarna volgen Servië en Hongarije. "We kunnen de meest wijdverbreide teler in Europa worden en zijn daarop voorbereid."


Niko Miholič & Mario Kurtovic. Foto Siol.net - Ana Kovac

Geen teeltachtergrond
Panorganix begon in 2012 in een kelder in een klein stadje genaamd Ljutomer, in Slovenië, waar ze zaden van Franse knoflook voorbereidden op het planten. Nu zijn ze de grootste producent van knoflook, biologische blauwe bessen en hun grootste product sla en kruiden. In Slovenië hebben ze een kas van 2 hectare en leveren ze aan alle grote retailers, zoals Lidl, Hofer (Aldi Süd), Spar, Tesco en meer.

"Waterbescherming en een teeltbenadering die vrij is van plastic en gewasbeschermingsmiddelen zijn essentieel voor ons," zegt eigenaar en directeur Mario Kurtovíc. Hij heeft geen teeltachtergrond en het is altijd zijn visie geweest om niet alleen een lokaal teeltbedrijf te zijn, maar om een stimulerende kracht te zijn, een goed voorbeeld van telers uit het nieuwe tijdperk en van urban farmers, een inspiratie voor andere nieuwkomers in de sector. 

Groeiplannen
En zo gebeurde het. In 2016 werd er een kas in Oostenrijk gebouwd. Dit jaar krijgt de Europese uitbreiding een vervolg. In de zomer/herfst van 2021 wordt er een kas in Roemenië gebouwd voor de teelt van sla en kruiden en vervolgens nog een in Berlijn als grote finale. "Niet ver van de nieuwe Tesla-vestiging bouwen we een kas van 5 hectare die zo geavanceerd als tot nu toe mogelijk is," kondigt Mario aan.

Het budget voor de volledig geautomatiseerde en slimme kas is 17 miljoen euro. "Deze kas produceert meer dan 16 miljoen kroppen sla en kruidenplanten zonder gewasbeschermingsmiddelen, met de laagst haalbare operationele kosten, CO²-neutraal uiteraard, met 0% plastic in de verpakking en zonder afvalwater. Zodra de producten op de Duitse markt verschijnen, wordt dit volledig nieuwe model van 'morele economie' gecommuniceerd aan de kopers."

De tijdlijn van nieuwe projecten stopt daar niet. Het bedrijf is volop bezig met het ontwerpen van de grootste kas voor kruiden en sla in NRW Bundesland, Duitsland. In 2022 zullen Servië en Hongarije ook volgen, onthult Mario. Dit is een logische stap voor hen, omdat Panorganix al exporteert naar Tesco in Hongarije en de eerste urban farm in het centrum van Wenen.

Eigen cloud-ecosysteem
Het bedrijf is sterk in ontwikkeling en wil een grow-tech-bedrijf worden door hun eigen cloud-ecosysteem te ontwikkelen. Hun eigen biologische kassen kunnen daarmee onderling communiceren en belangrijke technologische gegevens delen, evenals marktgegevens voor een optimale functionaliteit. Ze creëren ook hun eigen openbare verkoopmachine, displays in winkels voor hun producten en zelfs een apparaat voor in huis, zodat iedereen een urban farmer kan worden.

"Dit was een idee vanaf dag een, maar eerst moesten we andere stappen zetten. We hadden eerst een solide financiële basis nodig," zegt Mario.

Ze hebben een businessmodel op basis van licenties opgezet, waar ze zeer waarschijnlijk nieuwe investeerders mee kunnen aantrekken, omdat Panorganix niet alleen de apparatuur verkoopt, maar ook ondersteuning biedt in alle fases en bij alle uitdagingen die een licentiehouder tegen kan komen. "Dat is uiteraard iets wat de investeerders uit Saoedi-Arabië hebben gezien, omdat er al interesse is vanuit Riyad."

Kassen bij alle grote steden
Mario voegt eraan toe dat de strategie van het bedrijf heel eenvoudig en duidelijk is: "We willen slimme, onafhankelijke, CO²-neutrale kassen bouwen van optimale groottes vlakbij alle grote steden en dichtbevolkte gebieden. Op deze manier kunnen de sla en kruiden na de oogst nog op dezelfde dag in de schappen liggen. Ze worden geoogst met wortels en al, zodat er zo min mogelijk afval ontstaat en de voedingswaarde van de plant behouden blijft."

En dat allemaal voor de laagst mogelijke prijs, omdat hun kassen operationeel zijn met de meest geavanceerde energiebesparende systemen die tot nu toe beschikbaar zijn. Energie komt van zonnepanelen. "Iedereen wil groenten van lokale teelt hebben en niet geïmporteerd uit andere landen. Elke regio van elk land zou zelfvoorzienend moeten zijn. Wij zijn ervan overtuigd dat we het overgangsproces van conventionele sla naar duurzame en gewasbeschermingsmiddelvrije sla kunnen versnellen."

Voor meer informatie:
Panorganix
niko@panorganix.com 
www.panorganix.com 
www.instagram.com 
www.facebook.com