Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Er zijn zoveel mogelijkheden dat je af en toe denkt: waarom is dit niet eerder opgepakt?”

Eenentwintig jaar geleden nam Jan Hoogewoning een sabbatical en reisde door Zuidoost-Azië. In Thailand volgde hij een duikcursus, waarna hij doorleerde om duikinstructeur te worden. Na 2 jaar duikinstructeur te zijn geweest op de Thaise eilanden, verhuisde hij naar Bangkok om daar o.a. Engelse les te geven en professioneel te zingen in een Thaise band.

In 2012 gooide Jan het over een andere boeg en startte hij als business developer voor tuinbouwbedrijven. “Middels een helikopterview analyseer ik commerciële mogelijkheden voor producten en bedrijven in een snel groeiende regio. Eigenlijk houd ik me bezig met alles wat groeit en wat daar voor nodig is. Het maakt niet uit waar en wat de mogelijkheden zijn,” vertelt Jan.

In Zuidoost-Azië is Vietnam een focusland. Het aantal mogelijkheden is verbazingwekkend groot en is versterkt door het in 2020 afgesloten handelsakkoord tussen de EU en Vietnam. “De vraag naar kennis is er groot, de mentaliteit is goed en er zijn zeer goede im- en exportmogelijkheden voor westerse bedrijven," vertelt Jan. “Het succes van de HortEx beurs in Vietnam bewijst dit. Om je te positioneren in de Zuidoost-Aziatische markt, moet je niet te lang wachten, juist omdat relatie-opbouw langer duurt dan in het westen. Ook de actieve rol van Willem Schoustra (landbouwraad counselor) en zijn teams in Thailand en Vietnam heeft al veel succes opgeleverd voor Nederlandse bedrijven.”

Kansen
Vietnams geschiedenis wordt gekenmerkt door zeer tragische gebeurtenissen. Hierdoor is er een demografie ontstaan waarbij de helft van de bevolking onder de 35 jaar oud is. Vietnam ligt bovendien heel strategisch gelegen en kan markten met een vergrijsde bevolking zoals Japan, Hong Kong, Singapore en Taiwan, uitstekend bedienen.

De Vietnamese middenklasse is de snelst groeiende in Zuidoost-Azië. Hierdoor staat zowel de teelt van gezonde voeding alsook sierteelt in de belangstelling, mede doordat het besteedbaar inkomen stijgt. Nu al exporteert Vietnam zijn groenten en fruit naar meer dan 60 landen wereldwijd, waaronder high end markets in het Midden-Oosten.

In de hele toeleveringsketen liggen er mogelijkheden van teelt tot aan post-harvest. Jan: “Er is ontzettend veel te doen. Het is altijd een uitdaging om erachter te komen welke aspecten van doorslaggevend effect zijn of de business wel of niet tot stand kan komen. Referentiekaders matchen bij met name kwaliteit, leveringsvoorwaarden, transport, opslag, arbeidsomstandigheden, duurzaamheid, om maar een paar aspecten te noemen, vergt veel aandacht en tijd. Vanuit mijn ervaring kan ik culturele verschillen en diverse startpunten in kaart brengen en naar beide kanten communiceren.”

On hold
Covid-19 zet ontwikkelingen op een lager pitje, merkt ook Jan. “Dit uit zich met name in het aantal ‘on-hold investeringsprojecten’ in de regio. Doordat investeerders moeilijk kunnen reizen om met eigen ogen de markt te verkennen, locaties te beoordelen en partnerships te ontwikkelen, loopt men achter op de gebruikelijke groei. Wat de gevolgen zullen zijn, is niet helemaal duidelijk. Wel is zeker dat businessmodellen onder druk staan en dat de armste bevolkingsgroepen hieronder het hardst lijden.”

Hernieuwde blik
Het zorgde ervoor dat Jans netwerk richting AGF-handel uitbreidde doordat hij bemiddelde in de verkoop van zwarte gember. “Telers in Cambodja telen de plant al een paar jaar. Ze hadden een klant gevonden die een belangrijke order van 6.000 kg had geplaatst om te verladen naar de Europese markt, waar een groeiende belangstelling is voor planten met gezondheidsvoordelen. Afgelopen december bleek dat de order plotseling werd ingetrokken en toen heb ik via mijn netwerk geprobeerd een nieuwe klant te vinden. Het verhaal kwam op FreshPlaza terecht en vervolgens bleek de marktpotentie er echt wel te zijn.”

Zo kijkt Jan nu met een hernieuwde blik rond, ook in zijn ‘eigen’ Thailand voor dit soort producten en is hij ook bezig de mogelijkheden te onderzoeken voor cassave, moringa, kurkuma, kruisbessen, cashew noten, kokosolie en zeewier. Jan: “Er zijn zoveel mogelijkheden dat je af en toe denkt, waarom is dit niet eerder opgepakt?”

Doneren voor stageproject
Recentelijk is Jan ook betrokken geraakt bij een nieuw project met gehandicapte jonge mensen die actief zijn in de tuinbouw. “Een aantal van hen is doof en loopt stage in hun eigen kas, maar ook bij andere commerciële tuinders. Ik probeer meer stageplekken te vinden en hen te ondersteunen. Wellicht zijn er ook Westerse tuinbouwbedrijven die een materiële donatie willen doen? Die kunnen mij altijd contacten,” besluit Jan. 

Dit artikel verscheen eerder in editie 3, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Jan Hoogewoning
thailandjan@hotmail.com