Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Coöperatie Hoogstraten opent aardbeienseizoen

"Topweek voor aardbeien dankzij het mooie weer"

Tholen – Woensdag 31 maart opende Coöperatie Hoogstraten, vanuit het nieuwe kantoorgebouw, officieel het aardbeienseizoen van 2021. Via een livestream kocht Wim Peeters van groothandel Delidis de eerste aardbeien en de coöperatie verdubbelde het bedrag tot €8.000. Het bedrag wordt geschonken aan Het GielsBos, een zorgaanbieder voor mensen met een verstandelijke beperking.

“We zijn dit jaar ongeveer 10 dagen later officieel gestart met de aardbeien, vanwege een aantal  donkere dagen in februari. Echter door het lekkere weer van de afgelopen dagen gaan we de achterstand dubbel en dwars inhalen”, vertelt Luc Bruneel. “Het mooie weer stimuleert de vraag naar aardbeien, waardoor we een topweek hebben. Door de hoge vraag en het nog beperkte aanbod liggen de prijzen op een mooi niveau rond de 8 euro per kilo. Een mooie prijs voor de teler, maar ook een prijs die verkoop toelaat.”

Hoe het seizoen gaat lopen is altijd weer koffiedik kijken. “Het is voor een groot deel afhankelijk van het weer, zowel de teelt als de consumptie”, legt Luc uit. “Aardbeien zijn daarentegen wel een verwenproduct, dat hebben we in het afgelopen coronajaar ondervonden. Mensen zien aardbeien als een gezond, maar ook een leuk en lekker product, waar mensen in het voorjaar naar uitzien. Toch zien we ook in de wintermaanden de vraag naar Hoogstraten aardbeien toenemen. Deze wintermaanden zijn alle Belgische retailers Hoogstraten aardbeien blijven verkopen. Dat geeft wel aan dat de consument bewust kiest voor kwalitatief goede aardbeien, en dat het merk Hoogstraten echt een vaste waarde in het schap is geworden.”

Luc Bruneel voor het nieuwe kantoorpand

Groei smaaktomaten
In 2020 waren er 223 telers aangesloten bij Coöperatie Hoogstraten. “Het merendeel van deze telers telen aardbeien, maar naast aardbeien hebben we ook tomaten, paprika’s en andere kasgroenten en zachtfruit in ons assortiment. In de aanvoer top 3 van 2020 staan tomaten op nummer 1, aardbeien op nummer 2 en paprika’s op nummer 3. In het afgelopen jaar hebben we een sterke groei gekend in de aanvoer van speciale tomaten en dat segment blijft groeien. Ook voor dit jaar heeft één van onze grootste telers weer een mooie uitbreidingsplannen op de agenda staan, waardoor het aanbod smaaktomaten met 15% zal groeien”, zegt Luc. Ook de belichte teelt van tomaten ziet de coöperatie als een succesverhaal. “We hebben klanten die niet meer overstappen op Spaanse of Noord-Afrikaanse tomaten, maar bewust kiezen voor de Belgische tomaat.”


Ghesellen

Investeren in nieuwe rassen
“Ook is de belichte teelt van aardbeien dit jaar uitgebreid van 5 naar 8 hectare. Dit geeft aan dat de vraag naar belichte aardbeien groeiend is”, aldus Bruneel. Naast het investeren in belichte teelt, wordt er ook veel geïnvesteerd in nieuwe aardbeienrassen. “Jaren geleden was Elsanta één van de meest gewilde rassen, maar in de afgelopen jaren is er veel ontwikkeling geweest in de Sonsation. Met dit ras kunnen we al vroeg in het seizoen mooie en smaakvolle aardbeien aanbieden. Daarnaast doet ook de nieuwkomer Limalexia het goed. In de afgelopen jaren is de ontwikkeling van nieuwe aardbeienrassen in een stroomversnelling geraakt en voor de toekomst zitten er nog mooie ontwikkelingen aan te komen.”


Samenwerking tussen Coöperatie Hoogstraten en Danone

Verpakking
Twee jaar geleden introduceert Coöperatie Hoogstraten de kartonnen punnet. Inmiddels is deze punnet al flink ingeburgerd. “De kartonnen punnets worden bij ons machinaal gevouwen en in de kartonnen dozen geplaatst. We hebben speciale dozen en punnets voor onze Gold-aardbeien, maar ook een verpakking speciaal voor de vollegrondaardbeien. Deze dozen gaan rechtstreeks naar de teler die enkel maar de punnets hoeft te vullen. Deze manier van werken bespaart een heleboel arbeid. Op de punnets staat een code die de consument kan scannen en op deze manier kan achterhalen wie de teler is. Een mooi voorbeeld van lokaal en het korte keten-verhaal”, besluit Luc.

Voor meer informatie:
Luc Bruneel
Coöperatie Hoogstraten
Loenhoutseweg 59 (Kluis Z.1 - 1050)
2320 Hoogstraten, België
+32 33 40 02 11
sales@hoogstraten.eu       
www.hoogstraten.eu