Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Haven Rotterdam bereidt zich voor op container-tsunami vanuit Suezkanaal

Nu de stremming in het Suezkanaal is opgeheven, en deze belangrijke handelsroute tussen oost en west weer open is, voert Havenbedrijf Rotterdam overleg met alle betrokken partijen (rederijen, terminals, binnenlandse terminals, achterland vervoerders) om te bekijken hoe de straks aanzwellende stroom van schepen zo soepel mogelijk afgehandeld kan worden. Die afhandeling wordt zonder twijfel een uitdagende klus, maar met de juiste voorbereiding denkt Port of Rotterdam dat ze deze stroom goed kunnen opvangen.

Voor een soepele afhandeling van scheepslading is het van belang dat de bezettingsgraad van de terminals beheersbaar blijft. Aangezien er een meer dan gebruikelijke hoeveelheid schepen en lading wordt verwacht, is een snelle doorstroming van belang, evenals een optimale balans tussen import- en exportlading.


Foto: Boskalis

Zo worden bijvoorbeeld afspraken gemaakt door de deepsea containerterminals over aan te leveren exportcontainers. Te vroeg aanleveren van exportcontainers levert immers onnodige bezetting op en beperkt de zeezijdige afhandeling van importcontainers. Daarnaast is het van belang dat containers die aankomen in Rotterdam, zo spoedig mogelijk van de terminal afgaan.
Omdat niet iedereen gelijktijdig bij de terminals geholpen kan worden, wordt eveneens een oproep gedaan op alle partijen in de logistieke keten om te bezien of tijdelijke veranderingen in hun processen mogelijk zijn. Ook wordt aan deze partijen gevraagd om tijdig, volledig en correct data uit te wisselen zodat ketenpartners proactief kunnen anticiperen op veranderingen. Zo zijn deepsea containerterminals bijvoorbeeld 24/7 open, maar dit geldt niet voor de openingstijden van veel ontvangers van containers.

Vertraagde schepen als gevolg van Suez stremming
Op de dag dat containerschip Ever Given werd bevrijd, waren er circa 60 schepen van plan om via het Suezkanaal naar Rotterdam te varen. Van deze 60 schepen zijn 56 containerschepen, 3 tankers en 1 autotransportschip. Op het moment dat de Ever Given vlot werd getrokken lagen circa 20 van deze schepen voor anker en was voor 6 schepen de keuze gemaakt om om te varen via Kaap de Goede Hoop. De schepen die de komende 48 uur de Rotterdamse haven bereiken zijn te volgen via de applicatie Shiptracker.

Herstart met aangepast tempo
"Volgens informatie die door derden aan ons is verstrekt, zullen de komende periode steeds kleine groepjes van schepen richting Europa het Suezkanaal passeren met telkens 12 tot 15 uur tussenpauze. Hierdoor wordt de kans op extreme piekbelasting in havens van bestemming verminderd", aldus Port of Rotterdam. 
Inmiddels hebben zeven van de eerder genoemde 60 schepen hun reis naar Rotterdam hervat via het Suezkanaal. Normaal gesproken, ontvangt de Rotterdamse haven gemiddeld 80 zeeschepen per dag. Van dat aantal komt circa 10% (dus gemiddeld 7 zeeschepen) via het Suezkanaal naar Rotterdam.
Dankzij het gebruik van verschillende digitale applicaties zijn rederijen en scheepsagenten in staat om havenbezoeken zo efficiƫnt mogelijk te plannen. Ook voor importeurs die de komende weken graag willen volgen wanneer hun container gelost is, en onderweg is naar zijn eindbestemming is een online dienst beschikbaar.

Het is nog niet duidelijk wanneer de Ever Given de haven van Rotterdam bereikt. Momenteel wordt het schip nagekeken in Great Bitter Lake op schade en of het nog zeewaardig is door het vastlopen en lostrekken, schrijft SWZ Maritime. 

Capaciteit oprekken kent grenzen
Alle havens ter wereld beschikken over een gegeven lengte aan kademuren waar schepen kunnen afmeren. Deepsea terminals beschikken over een min of meer gegeven hoeveelheid kranen om lading te lossen en te laden. Deze randvoorwaarden bepalen in hoge mate hoe snel schepen kunnen worden afgehandeld. Ook de beschikbaarheid van benodigde dienstverleners zoals roeiers en loodsen is niet oneindig. Met de verwachte toevloed van schepen na openstelling van het Suezkanaal betekent dit dat vertragingen in de afhandeling van scheepsbezoeken in havens onvermijdelijk zijn, dus ook in de haven van Rotterdam.

Bron: Port of Rotterdam

Scheepvaartautoriteit bezorgd over juridische acties
Zowel de Indiase regering als de organisaties van zeevarenden maken zich echter zorgen over de juridische problemen waarmee de bemanning van de Ever Given te maken kan krijgen, waaronder de mogelijkheid van strafrechtelijke vervolging. Een rapport citeerde bronnen die zeiden dat ze onder huisarrest konden worden geplaatst totdat een onderzoek naar de oorzaak van het ongeval is afgerond. De scheepsmanagement heeft echter niets uitgelegd over de juridische procedures die de bemanning zal moeten doorlopen. De vrees bestaat dat de bemanning tot zondebok zal worden gemaakt.

Volgens news18.com zal er op dit schip een onderzoek worden gedaan, zoals een onderzoek naar de feiten. Het rapport wordt normaal gesproken ingediend door de vlaggenstaat.

Publicatiedatum: