Aan de A20 richting Westland staat net voorbij de afslag Maasdijk een opvallend blauw bedrijfspand. In het recent uitgebreide pand verwerkt Snijpunt wekelijks 100.000 kilo paprika en 35.000 kilo andere verse groenten tot halffabricaat. “Ook is en wordt er hard gewerkt aan het optimaliseren van processen en producten,” vertelt Mark van der Salm, algemeen directeur van Snijpunt. “Wij blijven stappen zetten, recent voornamelijk op het gebied van houdbaarheid.”
Vanuit De Lier voorziet Snijpunt productiebedrijven van een passend assortiment verse groenten. “Wij nemen hen de voorbewerking van groenten uit handen en leveren deze geschild, geschoond, gehalveerd of in blokjes gesneden,” legt Mark uit. “Deze processen voeren wij uit in onze eigen groentesnijderij aan twaalf verschillende productielijnen.”
Bij Snijpunt wordt jaarrond product verwerkt, vanuit eigen regie vervullen de telers van Harvest House steeds meer deze jaarrond behoefte. Deze ontwikkeling zal zich naar de toekomst toe verder professionaliseren.
Eenmaal binnen zie je al snel dat het hier gaat om een modern en geautomatiseerd bedrijf. Als onderdeel van Harvest House heeft Snijpunt korte en snelle lijnen met vruchtgroentetelers. “Samen met onze moderne machines met een hoge capaciteit, zorgt dit ervoor dat wij zowel grote als kleine orders snel kunnen verwerken. De snelheid van verwerken en de optimalisatie van alle procesonderdelen zorgen ervoor dat wij de versheid van de groenten kunnen borgen. Samen met onze transportpartners kunnen wij binnen Nederland op dezelfde dag van bestelling leveren. Voor onze exportklanten is de verwerkingstijd van snijden tot leveren maximaal een halve dag.”
De klanten van Snijpunt zijn vooral groentesnijbedrijven, foodserviceleveranciers, cateraars, vleesfabrikanten, saladeproducenten en maaltijdfabrikanten in acht Europese landen. “Wij laten onze klanten graag hun voordeel doen met de kennis en ervaring die wij de afgelopen jaren hebben opgedaan.”
Constante kwaliteit, ook van lucht en waswater
Het doel van Snijpunt is om het proces van de klant efficiënter te maken door producten zo passend mogelijk in het productieproces van de klant aan te bieden. “Zo kan de klant zich volledig focussen op zijn eindproces, waar absoluut hun specialisme ligt,” legt Mark uit.
Samen met zijn team onderzoekt hij continu waar het bedrijf kleine stapjes kan verbeteren, om zich in voedselveiligheid, productkwaliteit, efficiëntie en houdbaarheid door te kunnen ontwikkelen. “Zo zitten wij nu bijvoorbeeld midden in een fase waarin wij ons focussen op de luchtkwaliteit binnen onze productieruimte en productcellen. Na diverse luchtmetingen voldeden de waardes niet aan onze interne hoge eisen.
Een constante waterkwaliteit voor de paprika’s
Met een externe partner hebben wij een project opgestart waarvan de resultaten zeer positief zijn. Uit metingen blijkt dat wij een constantere luchtkwaliteit realiseren, wat zorgt voor een betere omgeving voor onze producten en een positief effect heeft op de houdbaarheid. Als bijvangst zorgt de gevonden oplossing ook voor een gezondere luchtkwaliteit voor ons personeel. Jaarrond werken wij met 60 medewerkers, maar in het voorjaar komen er tijdens de piek nog eens 25 medewerkers bij.”
Ook heeft Snijpunt de waterkwaliteit van het waswater onder de loep genomen. Dit wordt normaal gesproken meerdere malen per dag ververst. “Wij werken nu met een nieuwe techniek die ervoor zorgt dat het waswater microbiologisch dezelfde lage waardes behoudt als bij het begin van de productie. Hiermee zorgen wij voor een constante lage waarde en besparen wij ook nog eens vele liters water per dag.”
Begin 2020 was de uitbreiding van het pand af. Er kwam meer ruimte voor productielijnen en daardoor werd de maximale capaciteit opgeschroefd.
Toegevoegde waarde
Snijpunt is in 1998 opgericht vanuit een paprikateeltbedrijf en kent de paprikamarkt dan ook als geen ander. “Wij zijn paprikaspecialist, maar zijn ons altijd blijven ontwikkelen en hebben ook veel ervaring opgedaan in andere groenten en snijoplossingen. Wij verwerken nu ook bloemkool, broccoli, uien, radijs, pompoen, knolselderij en zoete aardappel.
Ons hoofddoel is gericht op het steeds beter worden in onze bestaande productgroepen. Uitbreiding in andere producten is geen hoofddoelstelling. Voor alle producten geldt dat elke stap in de keten en ons productieproces die wij nodig hebben, niets af mag doen aan de versheid van het product.” Om dit te kunnen borgen, zoekt Mark met zijn team altijd naar betere opties. “En is het er nog niet, dan kan het altijd gemaakt of gecreëerd worden,” besluit hij.
Dit artikel verscheen eerder in editie 3, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Snijpunt
www.snijpunt.nl
info@snijpunt.nl
Mark van der Salm
m.salm@snijpunt.nl