Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bamboestokjes vast in Suezkanaal

Tholen - Het containerschip dat vast zit in het Suezkanaal is voor de helft los. Dat wil zeggen, de achterkant dobbert weer, de voorkant zit nog stevig in de zandbak. Dit veroorzaakt 's werelds grootste file, die tal van logistieke processen wereldwijd in de wielen rijdt.

Voor wat betreft de sierteelt moet men denken aan de toelevering van potten, hoezen en andere voor teelt en verpakking benodigde materialen, welke nu eenmaal vaak in het verre oosten worden vervaardigd. Een treffend voorbeeld van een bedrijf dat zich nu vertwijfeld achter de oren krabt is Van Nifterik Holland. Het bedrijf wacht op niet minder dan 18 containers met primair bamboestokjes, voor zowel sier- als groenteteelt. In gesprek met het RD vertelt Van Nifterik welke implicaties dit heeft. "We hebben een voorraad", zegt logistiek manager Henk Evers, "maar als het echt weken gaat duren, wordt het een heel grote logistieke puzzel."

Breder probleem
De wereldwijde containerhandel is al langer ontregelt, eigenlijk al sinds de start van corona een jaar geleden. As we speak ligt er op de Noordzee ook een trits boten te wachten, weet Rein Buitenhuis van Bunnik Creations. Die bedrijf importeert o.a. keramiek uit Azië en heeft achter het schip van Evergreen ook een aantal containers in de wacht staan. "Daarom is de vertraging de laatste tijd sowieso al min of meer standaard een week. In veel Europese havens zijn er meer schepen dan laad en los plaatsen. Deze achterstand zal nu wat ingelopen worden, maar dat is dan natuurlijk van tijdelijke aard."

Een 'hobbel' als deze is immers niet direct gladgestreken op het moment dat de kurk uit de fles is. Er is geen doorstroom van containers, waardoor bedrijven (nog) meer moeite zullen hebben met boeken. Bovendien verwacht men grote drukte voor wanneer de boel wel weer in beweging komt en havens dan 'plotseling' overspoeld worden.

Oververhit
Het Deense bedrijf EuroTrend, dat ook veel keramiek uit Azië haalt, baalt. Dit incident komt bovenop een al langer bestaand tekort aan containers, vertelt directeur Christian Jacobsen. Dat zorgt sowieso al voor vertragingen en hoge prijzen, en dat zal in het tweede kwartaal van dit jaar niet veranderen. Dat resulteert voor EuroTrends in een spagaat: hoe moeten de extra kosten gedekt worden? "Transportprijzen zijn geëxplodeerd, een container is tot wel 4 of 5 keer duurder geworden. Dat betekent dat ons product tientallen procenten duurder is geworden, en dat is veel."