Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bart Leemans start nieuw bedrijf Bal073:

“De foodservice is een markt met andere spelregels”

Tholen –  Het balletje aan het rollen brengen. Dat is wat Bart Leemans met zijn nieuwe bedrijf Bal073 van plan is. Na jarenlange ervaring in de foodservice, onder meer bij Koppert Cress, gaat Bart bedrijven helpen om de foodservicemarkt te betreden.

“In de afgelopen jaren heb ik gezien dat veel bedrijven in de primaire AGF-sector moeite hebben om de foodservice te benaderen. Het verschil tussen retail en foodservice is groot. De foodservice is in vergelijking met retail een compleet ander spel met andere spelregels”, legt Bart uit.

Bart Leemans, oprichter van Bal073

Het grote verschil zit volgens Bart in de afzet en de weg daar naartoe. “Wanneer je een deal maakt met een retailer is het volume en de afzet vaak bekend. Binnen de foodservice werkt het anders. Een chef moet met je product willen werken. Het product moet een plekje krijgen op de menukaart. Dat kan lastig zijn, want zoveel chefs, zoveel meningen.”

En ook wanneer het product eenmaal op de menukaart van een chef belandt, blijft het een uitdaging. Binnen een restaurantketen hanteert bijvoorbeeld niet elk restaurant dezelfde menukaart. “Je moet elke chef weer opnieuw overtuigen van je product”, vertelt Bart.

Kwaliteit en beschikbaarheid
Om een succesvolle toetreding te maken in de foodservice zijn twee zaken van groot belang. “Kwaliteit en beschikbaarheid maken het verschil in de sector. Een chef heeft kwaliteit bovenaan zijn lijstje staan. Zij willen alleen werken met de beste producten. Die moet je kunnen bieden. Ook moet een chef er op aan kunnen dat het product beschikbaar is. Naast deze twee factoren vraagt een chef – in tegenstelling tot de retail – ook wat hij of zij met het product kan. Het stukje productinformatie moet je ook kunnen geven.” 

Internationaal netwerk
Bal073 gaat zich richten op de nationale en internationale markt. “Door mijn netwerk kan het bedrijf zich in verschillende landen prima bewegen. De Emiraten is een uitgebreide en luxe markt, maar ook in Duitsland is veel te doen binnen de foodservice. Om als primair AGF-bedrijf internationaal succesvol te zijn, moet er vraag zijn naar je product. Er moet geen sprake zijn van een verzadigde markt. Dat zijn zaken die ik voor bedrijven ga uitpluizen”, legt Bart uit.

Toekomst van de foodservice
De foodservice heeft een moeilijk jaar achter de rug. Volgens Bart duurt het nog even voordat het weer loskomt. “Maar ik ben er 300% zeker van dat de foodservice weer volledig terugkomt. Misschien wel in een ander jasje, waarbij kwaliteit nog belangrijker wordt. Wanneer het weer mogelijk is staan er zakenreizen op de planning, bezoeken mensen restaurants en wordt er geluncht. Mensen zijn gezelschapsdieren en hebben daar behoefte aan. Nog even geduld, maar het komt goed.”

De behoefte voor lokale producten wordt binnen de sector ook belangrijker. “Local for Local is een begrip waar je binnen de foodservicemarkt niet meer zonder kan. Mensen willen graag weten waar het product vandaan komt. Dat is een enorm mooie ontwikkeling, maar ook een uitdaging. Binnen de sector zijn er genoeg uitdagingen, daar hoop ik veel bedrijven mee te helpen. Het balletje moet blijven rollen.”

Voor meer informatie:
Bart Leemans
Bal073
+31 (0) 6 8352 2051
Bal073@kpnmail.nl