Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uitbreiding van met cloud verbonden vertical farms in supermarkten

Nu vertical farming in opkomst is en bezig is een plek te veroveren in het wereldwijde voedselvoorzieningssysteem, groeit ook het urban farmingbedrijf Infarm op aanzienlijke wijze door hun intelligente, met de cloud verbonden farms. Hun producten worden verkocht door grote retailers over de hele wereld.

Het hele Infarm-netwerk bestaat momenteel uit meer dan 1200 locaties. De modulaire farmunits verzamelen heel veel data, 50.000 stuks data per farm over de levensduur van elke plant die erin groeit. Sinds de oprichting van het bedrijf in 2013 heeft Infarm meer dan 300 miljard datapunten verzameld in hun talloze installaties in meer dan 10 landen, op drie continenten.

Het bedrijf breidt zich momenteel razendsnel uit in Europa, Noord-Amerika en sinds kort ook in Azië. Producten liggen begin 2021 voor het eerst ook in supermarkten in Tokyo. Het bedrijf maakt gebruik van een hybride model met lokale plantproductie in kleinere units bij retailers en productie op grote schaal bij de lokale teeltbedrijven van Infarm. Volgens Daniel Kats, vicepresident Corporate Sales van Infarm, is de dataverzameling op grote schaal een grote factor die heeft bijgedragen aan de snelle groei van het bedrijf.


Daniel Kats 

"Omdat we verbonden zijn in de cloud, kunnen we veel gegevens verzamelen waarmee we verbeteringen kunnen aanbrengen. Elke plant groeit beter dan de vorige. We zijn nauwkeuriger in het telen als het aankomt op kleur, textuur, voedingswaarde, etc. Daarnaast kunnen we zo optimaal efficiënt zijn in de teelt per vierkante meter, zodat we de kosten op een beheersbaar niveau kunnen houden," zegt Daniel Kats. 

Efficiëntie
De data gestuurde benadering van Infarm heeft het bedrijf in staat gesteld processen te verbeteren en vooral de hulpbronnen efficiënter te gebruiken. Het bedrijf heeft onlangs een nieuwe geautomatiseerde, modulaire farmunit met hoge capaciteit geïntroduceerd. "Deze kunnen net zoveel produceren als op 10.000 m² land, waarbij de teelt ook nog eens 400 keer efficiënter is dan die in volle grond."

Elke unit is tussen de 10 en 18 meter hoog, beslaat 25 m² en kan in 6 weken gebouwd worden. Ook kunnen er verschillende units in één faciliteit worden opgenomen en samen een Infarm Growing Center vormen.

Als je de modulaire farmunits met hoge capaciteit vergelijkt met de eerste systemen, dan is het elektriciteitsverbruik verminderd met 40% in de geautomatiseerde farms op grote schaal. Deze besparingen zijn voornamelijk te danken aan verbeteringen in de efficiëntie van led-belichting.

Volgens Daniel bespaart het bedrijf ook maximaal 10 miljoen liter water per unit per jaar en verwacht hij dat het waterverbruik in de toekomst nog efficiënter wordt. Door hogere units te ontwerpen heeft Infarm ook het ruimtegebruik verbeterd en een kostenverlaging bewerkstelligd door meer per vierkante meter te produceren.


De farmunit met hoge capaciteit van Infarm

Verbetering 
De focus van het bedrijf op gegevens zorgt er ook voor dat ze teeltrecepten doorlopend kunnen verbeteren en deze kunnen aanpassen aan de behoeftes van de klant. Daniel geeft het voorbeeld van een kok die graag wil dat een plant gedurende een specifiek aantal dagen wordt geteeld, zodat de smaak en grootte precies naar de wensen van de kok is op die specifieke dag. Infarm kan restaurants van dezelfde flexibiliteit voorzien, maar kan ook de wensen van retailers inwilligen op een individueel niveau. Het vertical farmingbedrijf kan snel reageren op de veranderende vraag in supermarkten, bijvoorbeeld bij seizoensveranderingen of specifieke feestdagen.

"Met onze sensoren en 3D-modellen van de planten kunnen we heel specifiek te werk gaan en de planten aanpassen aan de wensen van de klant. We hebben niet één enkel recept; we hebben een groot aantal recepten die we kunnen selecteren op basis van land, demografie en klanten om verschillende smaakprofielen te bieden. Elke variëteit die we aanbieden heeft een smaakprotocol, wat in feite het smaak-ID is van de plant. We kunnen ons richten op specifieke smaken tijdens het teeltproces en die informatie doorspelen naar de klant, zodat ze precies weten wat ze kopen. Dat is heel prettig, vooral omdat we variëteiten hebben die minder vaak voorkomen, zoals Peruvian Mint, Bordeaux Basil en Wasabi Rucola," legt Daniel uit.

Kijkend naar de toekomst wil Infarm hun technologie blijven verbeteren. Het doel is uiteindelijk om uitbreidingen wereldwijd mogelijk te blijven maken, zodat iedereen toegang heeft tot lokaal geteeld voedsel, om voedselkilometers te verminderen en de CO²-voetafdruk van de voedselproductie te verlagen. Het bedrijf verwacht ook dat energie-efficiëntie een belangrijk thema blijft en wil hun energieverbruik dan ook steeds efficiënter maken. Als laatste hoopt het bedrijf dat de enorme hoeveelheid verzamelde gegevens gebruikt kan worden om nieuwe standaarden te ontwikkelen en goede beheerpraktijken in de tuinbouwsector.

Voor meer informatie:
Infarm
press@infarm.com
www.infarm.com 

Publicatiedatum: