Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Inventiviteit is een vereiste bij afzet in een geografisch kleine markt

Tholen - Een Nederlandse gemeente waar het gemiddeld een graadje of dertig is en dat het hele jaar door. Het klinkt misschien als een sprookje, maar zo’n (bijzondere) gemeente is er wel degelijk: Bonaire. En net als hier houdt men ook in Caribisch Nederland van verse groenten. Reden voor Arie Boers om een paar jaar geleden een teeltbedrijf op te zetten op het eiland en inmiddels heeft hij de markt daar goed leren kennen. Hij vertelt ons er meer over.


Arie met tropische spinazie

Concurreren met luchtvracht
Arie wil met zijn bedrijf, Bon Tera, graag producten bieden met toegevoegde waarde. Met andere woorden: vers. “We concurreren daarin met kwetsbare producten of producten die duur zijn omdat ze bijvoorbeeld moeten worden ingevlogen. We kiezen bewust voor producten als basilicum, munt, kruiden, snackkomkommers en gemengde sla – producten die normaal met het vliegtuig komen en dus een hogere kiloprijs hebben.”

Uiteraard is een voorwaarde dat de groenten wel op Bonaire gekweekt kunnen worden. "Met constant hoge temperaturen kan lang niet alles geteeld worden. Eigenlijk kan er meer niet dan wel.”

Daarnaast biedt Bon Tera alternatieve producten aan, zoals Malabar-spinazie als alternatief voor de “gewone” spinazie. “En je kan ook een product telen wat hier normaal niet wordt aangeboden,” vertelt Arie. “Je kan dan bijvoorbeeld denken aan kousenband, wat hier wel als diepvriesproduct is te krijgen, maar niet vers. We zien daar best wel wat vraag naar en misschien gaan we er nog wel meer Surinaamse groenten bij doen.”

Altijd aanbod
Door op die manier op diverse producten te focussen, zorgt Bon Tera dat er altijd aanbod is, waarmee de teler op zijn beurt de risico’s kan spreiden. In Nederland kan een teler gedurende een seizoen een afdeling vol zetten met bijvoorbeeld snackkomkommers in de wetenschap dat na de teeltwissel de markt toch nog wel vol komt met product van andere aanbieders. Op Bonaire werkt dat iets anders: omdat Bon Tera de enige lokale aanbieder is, moeten ze jaarrond snackkomkommers kunnen leveren. “Dat reguleren van het aanbod gaat steeds beter,” aldus Arie.

Coronaklap opvangen
Resorts zijn voor Bon Tera belangrijke afnemers. Maar door het coronavirus kwam dat opeens op een laag pitje te staan: toeristen kwamen plotseling niet of nauwelijks meer op vakantie en Arie zag zo een groot deel van zijn afzet wegvallen, met name in de normale komkommers. De horeca nam dit product niet meer af en dat product werd zodoende steeds kleiner.

“Dat gat hebben we op weten te vullen, bijvoorbeeld door een soort pakket samen te stellen met vijf à zes producten tegen een leuke prijs. Zeker in het begin van de coronacrisis sloeg dat goed aan. Met een stuk minder toeristen moesten we het meer van de inwoners hebben en dat heeft goed uitgepakt.”

Op een kleine markt zie je de grillen van het aantal mensen dan snel terug in de afzet. Wat meer of minder toeristen is duidelijk merkbaar op een bevolking van 20.000 personen. Dit blijft een uitdaging er goed mee om te gaan.


Gemengde sla in de kas

Inventiviteit
Zo heeft het bedrijf op eigen kracht met een stukje inventiviteit de coronaklap op weten te vangen. “Dat pakket houden we er dus in,” lacht Arie, “al zien we gelukkig dat de vraag van de horeca ook weer wat aantrekt, zij het met ups en downs. Want ondanks het succes van een samengesteld pakket in coronatijd hebben we de horeca ook echt hard nodig. De optelsom van horeca, thuisverkoop en supermarkten maakt onze doelgroep gevarieerd en is nodig om voldoende af te zetten."

Inmiddels zijn ze zo’n twee jaar bezig wat ertoe leidt dat bedrijven eerder bij Arie terechtkomen voor hun groenten. "Dat beschouwen we als een positief signaal."

Voor meer informatie:
Bon Tera Bonaire
Arie Boers
Facebook-pagina
info@bontera.nl 
tel +599 7003497