Tholen - Voor consumenten die tomaten kopen, zeggen getallen zoals 986 hectare tomatenteelt niet zoveel. Ja, het zijn veel voetbalvelden, maar verder? Verder niets. Ook percentages zijn lastig. 20% minder CO2-emissie. Mooi, maar wat betekent dat?
Best veel, zo vinden ze bij Azura Group. De Frans-Marokkaanse tomatenproducent, met inderdaad bijna duizend hectare tomatenteelt, koos ervoor de eigen CO2-uitstoot in de keten te meten, te reduceren, compenseren én dat ook te gaan communiceren. ‘100% carbon neutral’ prijkt er vanaf maart 2021 op alle tomatenverpakkingen van het merk Azura die vanuit Marokko in de grote Europese supermarktketens terug te vinden zijn.
Grote speler
Voor Azura Group, met naast heel veel tomaten ook kruiden, eetbare bloemen en tapijtschelpen, een zeevrucht, in het assortiment, is het de manier om met de consument ‘te praten’ over de duurzaamheidsstappen die zijn gezet. En die nog gezet moeten worden in de keten. De tomaten van de teler komen uit Marokko, uit de regio onder Agadir om precies te zijn. Ruim 800 autokilometers vanaf Tanger, net onder de straat van Gibraltar.
Wie op Google Earth inzoomt, ziet een lappendeken vol kassen, waarvan er heel wat in gebruik zijn voor de tomatenteelt van het in 1988 opgerichte familiebedrijf dat in 2019-2020 goed was voor 304 miljoen euro omzet met de hele groep. De tomaten- en kruidenproductie was daarin goed voor 89% van de omzet.
Inmiddels brengt de teler ronde en langwerpige cherrytomaten, kleinere mix cherrytomaten in de kleuren rood, geel, oranje en donkerbruin én grotere, ronde trostomaten op de markt. Met tegenwoordig dus een speciaal logo en een QR-code op de verpakking. Een opvallende stap, waarmee het bedrijf voor zover men zelf weet, de eerste is en waarover men graag meer vertelt.
Verpakking onder eigen merk met QR-code
Water en warmte
Communiceren over het verduurzamingsproces, dat wil men namelijk meer gaan doen. Vooral ook met de consument. “Het past bij de koers die de vorig jaar nieuw aangestelde directie heeft gekozen,” vertelt Céline Montauriol. Zij is sinds ruim zes maanden Hoofd Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Wanneer we met haar bellen via een videoverbinding zit Montauriol in Marokko, waar Azura naast kassen in Agadir ook een kantoor in Casablanca heeft.
Montauriol ziet van dichtbij dat er veel gebeurt, maar snapt dat dat voor de consument in Europa niet zo eenvoudig te zien is. De MVO-directeur benadrukt dat het bedrijf op eigen initiatief het verduurzamingsproces heeft ingezet én dat nu ook op de verpakking communiceert. “Het is voor ons geen bonus, maar noodzaak. We willen een verduurzamingspartner zijn voor de supermarkt en niet alleen een producent.”
In 2010 werd voor het eerst een zogenaamd Life Cycle Assessment gedaan om haar milieu-impact uit te rekenen. Vorig jaar is dat opnieuw gedaan. Dit alles volgens de internationale ISO-standaardnormen 14040 en 14044. Het resultaat? De al eerdergenoemde besparing in CO2-uitstoot van 20% ten opzichte van 2010. Het maakt dat er tegenwoordig bij de productie van 1 kilogram Azura-tomaten 1,26 kilo CO2 vrijkomt, van ‘boer tot bord’.
Azura Group compenseert jaarlijks bijna 192.000 ton CO2 d.m.v. door een windmolenpark in Marokko en een regenwoudbeschermingsproject in in Peru op te zetten. Om op het gebied van waterverbruik stappen te zetten, wil men in 2022 volledig van het gebruik van grondwater afstappen en dit inruilen voor water uit een speciaal ontziltingsproject, waarmee oceaanwater bruikbaar wordt gemaakt voor de teelt. Ook zet Azura in op maatschappelijke projecten, zoals op bovenstaande foto's is te zien.
Feiten en gevoel
“Ons grote voordeel is dat wij de kassen hier niet verwarmen en belichten,” geeft Montauriol aan. Allemaal te danken aan een gunstig klimaat in Noord-Afrika. Daartegenover staat wel waterverbruik. “Dat is in een warm klimaat hoger,” beaamt ook Céline.
Het maakt dat er al sinds jaar en dag discussie is over het kiezen tussen binnenlands product en importproduct in het schap. “Wij merken dat ook en zien dat lokaal product regelmatig de voorkeur krijgt in Europese landen. Er komt soms ook een stukje politiek bij kijken. Beslissingen worden niet altijd op basis van harde feiten gemaakt, maar ook op basis van gevoel, van perceptie. Aan ons de uitdaging om, naast goede, gezonde tomaten telen, ook aan te tonen dat we écht duurzaam telen. Dat gaat zeker helpen, zowel voor de wereld, het milieu, als voor de positie van onze tomaten in het schap.”
Meten is weten is voor Azura daarbij het devies. En dat levert soms opvallende resultaten op. “Zeker bij de consument staat logistiek vanwege de CO2-uitstoot niet altijd even goed te boek,” weet Montauriol die het deels wijt aan het maatschappelijk debat waarin de auto als vervoersmiddel ook het negatieve imago van vervuiler heeft. In de hele tomatenketen valt het aandeel van de logistiek in de CO2-emissie echter mee. “De helft van onze CO2-uitstoot is afkomstig van de productiefase van de tomaten,” verwijst de MVO-directeur naar het duurzaamheidsrapport dat werd opgesteld en waarin onder andere de vergelijking met verwarmde conventionele kassen in Frankrijk wordt gemaakt. Op twee qua CO2-uitstoot in de keten verpakken en op drie pas logistiek.
Verpakt
“Het neemt niet weg dat bedrijven hoe dan ook stappen moeten blijven zetten op alle fronten,” vindt Montauriol. Dat laatste, stappen zetten, deed ze eerder in de graansector in Frankrijk voor een andere partij, waar o.a. biodiversiteit een flinke uitdaging was.
Bij Azura is, om het concreet te houden, verandering van de verpakkingen te verwachten. Uit duurzaamheidsoogpunt. “Al het plastic dat wij voor het verpakken van tomaten gebruiken is inmiddels al recyclebaar r-PET. Helaas is het nog niet in al onze afzetlanden ook al zo dat dat volledig gebeurt. Mede daarom kijken wij ook naar helemaal plasticvrij verpakken. Karton wordt door ons samen met onze verpakkingspartners onderzocht. Mogelijk zijn we dit jaar nog zover om op dit gebied een innovatie te presenteren. De uitdaging is nu nog houdbaarheid van het product en goede zichtbaarheid van de tomaten voor de consument in het schap. Het product moet ook verpakt goed zichtbaar blijven. Maar ook het hoge waterverbruik dat bij kartonproductie komt kijken weerhoudt ons er nu nog van om helemaal voor karton te kiezen.”
En dan komen er voor een grote producent als Azura ook nog de per land verschillende wensen van de afnemers op verpakkingsgebied bij. “Eén ding is echter zeker. Een verpakking is nodig om ons toch kwetsbare product goed houdbaar en goed transporteerbaar te maken. In Marokko verpakken wij alles hier zelf in eigen beheer. Daarna gaat het product op transport. Bij de klant moeten de tomaten er vervolgens ook nog piekfijn uitzien.” En die consument, die wil toch vooral lekkere tomaten eten, naast al het meten en er meer over kunnen weten.
Dit artikel verscheen eerder in editie 2, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Azura Group
www.azura-group.com
info@azuragroup.com