Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Yeliz Kaya heeft een missie: "Heel Nederland moet kleinste tomaat ter wereld leren kennen"

Tholen - Het was liefde op het eerste gezicht toen Yeliz Kaya een rondleiding kreeg in de loods van Eminent. “Zulke mooie bijzondere producten had ik nog nooit gezien, ik werd meteen enthousiast. Hier wil ik werken,” vertelt Yeliz.

Yeliz werkt inmiddels alweer 7,5 jaar bij Eminent Food. Als accountmanager is ze elke dag weer super gemotiveerd om de producten van Eminent te vertegenwoordigen en verkopen. “Het enthousiasme van die eerste dag blijft. Ik denk dat dat komt omdat we als bedrijf Eminent Produce en Eminent Food altijd in ontwikkeling zijn en elkaar aanvullen. Productontwikkeling, productie en verkoop zijn in één bedrijf verweven en dat maakt dat iedereen nauw betrokken is bij de producten en nieuwe ontwikkelingen. Ontwikkeling van producten vraagt jaren geduld. Eerst doe je duizenden kruisingen met de zaden en je houdt uiteindelijk maar een klein aantal van over die je in de markt kunt zetten. Als er dan zo’n pasgeboren baby is, dan moet Eminent Food dat naar de buitenwereld brengen. Het is heel mooi om dat allemaal mee te maken.”

Missie met Tomberry
Een aansprekend voorbeeld is Tomberry. “Daar zijn we supertrots op, maar eigenlijk kan heel Nederland daar trots op zijn. Het is nog altijd de kleinste tomaat van de wereld en dat die van Nederlandse bodem komt, maakt je extra trots. Als Eminent exporteren we niet zelf, maar overal in de wereld vind je onze producten. Zo kwam ik ze al eens tegen in een supermarkt in Dubai, mooi toch? Dat geeft weer extra motivatie.”

Wat Tomberry betreft heeft Yeliz echt een missie. “Heel Nederland moet Tomberry leren kennen. We stonden bijvoorbeeld op een beurs van Libelle en kregen daar super leuke reacties. Bezoekers vonden ze heel bijzonder en schattig. Ik heb bijvoorbeeld een open podium traject gedaan bij Albert Heijn waardoor Tomberry een aantal jaar in de schappen heeft gelegen.”

Het bezoeken van (internationale) beurzen is een belangrijk en leuk onderdeel van het werk. “Een hoogtepunt was bijvoorbeeld de lancering van de speciale Tomberry-verpakking op Fruit Logistica. Het is een verpakking die alles communiceert: gebruikstips, toepassingen, houdbaarheid, maar bovenal gebruiksgemak.”

Pittige tante
Als een typische mannenwereld heeft Yeliz de AGF-sector niet ervaren. “Ik ben geen ‘dino’ in de sector natuurlijk, maar bij ons is de verdeling altijd zo ongeveer 50-50. Misschien dat het vroeger anders was, maar bij moderne bedrijven die met de tijd meegaan is het volgens mij geen issue meer.”

Het was wel zo dat Yeliz in eerste instantie voor een project werd ingehuurd waar ze een man voor in gedachten hadden. “Of een pittige tante, dus ze namen me toch. Ik moest naar de groothandelsmarkten toe en daar beginnen ze natuurlijk heel vroeg. Als moeder is dat soort werk vanwege de zorg voor de kinderen lastiger om te combineren, maar ze hadden een heel schema voor me gemaakt, zodat dat lukte en dat was heel prettig.”

Goede match maken
Sales ligt Yeliz goed. “Vanuit eerdere ervaring wist ik al dat ik het leuk vond om te verkopen. Ik werkte hiervoor in de toeristenbranche en skills die je daar gebruikte voor het verkopen van reizen zijn niet echt anders dan in de AGF. Je moet weten wat de klant wil en een reis verkoop je makkelijker als je er zelf veel vanaf weet. Doordat Eminent de eigen productontwikkeling en productie doet, weet je wat er achter de schermen gebeurt en je krijgt echt een feeling met de producten. Door dan goed te analyseren wat de klant wil, kan je een goede match maken.”

Terugkijkend op het afgelopen jaar is Yeliz niet ontevreden. “Het is natuurlijk een moeilijk jaar voor ons geweest, omdat de horeca gesloten is en dat zijn indirect toch grote afnemers van onze producten, maar we mogen niet klagen,” besluit Yeliz. 

Dit artikel verscheen eerder in editie 2, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

 

Voor meer informatie:
Eminent Food
www.eminentholland.com

Yeliz Kaya
Y.Kaya@eminentfood.nl