Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Koen Merkus (Fresh Forward): "Weersomstandigheden hebben grote impact op Spaans aardbeienseizoen"

"Steeds meer retailers in Europa willen Calinda onder rasnaam verkopen"

Tholen - De kou en vorst van begin dit jaar hebben forse impact op het Spaanse Calinda-aardbeienseizoen. "Het weer is echt uitzonderlijk geweest. De kou heeft veel misvormingen veroorzaakt en het beperkte verschil tussen dag- en nachttemperatuur heeft ook impact gehad op de smaak. Vraag is er volop, maar we komen dit jaar aan de aanvoerkant wel voor uitdagingen te staan als gevolg van de weersinvloeden. Het is geen makkelijk seizoen en dan moet het echte hoogseizoen nog gaan losbarsten", vertelt Koen Merkus van veredelaar Fresh Forward.

"Tegelijkertijd is er een enorme vraag naar de Calinda. De eigenschappen van Calinda (goede smaak, aangename interne textuur en sappigheid) breken met het oude stereotype van Spaanse aardbeien en sluiten goed aan bij wat consumenten daar van hun zomeraardbeien gewend zijn. Steeds meer supermarkten verkopen deze aardbei onder rasnaam en dat is vrij uniek in het fruitschap. Dat zie je bij appelen, maar verder nauwelijks. Supermarkten willen heel nadrukkelijk deze aardbei onder rasnaam verkopen, zodat consument precies weten wat ze kunnen verwachten en niet als een merk waar meerdere rassen onder vallen. Daar zijn we dan ook apetrots op", vertelt Koen.

In Nederland wordt Calinda momenteel verkocht bij Hoogvliet, Boni, Deen, Vomar, Jan Linders en Jumbo. "We werken hiervoor met de gecertificeerde handelspartners Special Fruit, FruitMasters, BerryWorld, Angus Soft Fruits, Olympic Fruit, The Greenery en Frutania. De biologische variant wordt via Eosta ook aan onder meer Ekoplaza geleverd. Tot slot wordt het fruit ook rechtstreeks op de markt gebracht door Fresmiel, Calinda-teler vanaf het eerste uur. Naast Nederland hebben we ook in het Verenigd Koninkrijk en Scandinaviƫ een goede dekking bij de retail. Alleen in Frankrijk en Duitsland zijn we nog op zoek naar handelspartners om de lokale supermarkten te bedienen."

"In Nederland eindigt het Spaanse aardbeienseizoen traditiegetrouw na Pasen omdat dan het kasaardbeienseizoen op gang komt. Op de Scandinavische en Duitse markt gaan we nog wel anderhalve maand langer door", vertelt Koen. Fresh Forward is momenteel met een project bezig om ook Mediterrane aardbeienrassen in de Nederlandse kas te telen om het seizoen tot de zomer door te trekken. "De Calinda leent zich daar niet voor, maar nieuwe selecties lijken hier wel geschikt voor."

"De Spaanse Calinda is naast een ras ook een project waarin veredelaar, plantenkweker, teler en handelaar nauw samenwerken. De telers produceren een prachtig product met een duidelijke meerwaarde dat door de inzet van onze handelspartners de schappen in heel Europa weet te bereiken. Doordat de teelt vrijwel geheel binnen de groep van vaste Calinda-telers plaatsvindt, zorgen we ervoor dat de groei rustig en gecontroleerd verloopt  De impact van slechte weersomstandigheden in Spanje is groot op Calinda. Tegelijkertijd is het ras wel resistent tegen de meeste bodemziektes en telers zijn dan ook enthousiast over de teelt", zegt Koen.

De veredelaar zit niet stil en hoopt uiteindelijk ook een ras te introduceren voor het vroege segment. "Wij denken dat er behoefte is aan een resistent, vroeg ras. We zien in de Spaanse teelt zoveel problemen met plantuitval bij Fortuna, dat we verwachten met een nieuw open ras een alternatief te hebben voor het vroege segment en aan de stoelpoten van Fortuna kunnen zagen", besluit Koen.

Voor meer informatie:
Fresh Forward Marketing & Breeding
Wielseweg 38A
4024 BK Eck en Wiel
Tel. +31 344 693 314
Koen.Merkus@fresh-forward.nl 
www.fresh-forward.nl