Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Richi Menoyo, Agroatlas, teelt tegenwoordig jaarrond

"We zijn de afgelopen 3 jaar 30% per jaar gegroeid met onze bonen"

De regio Agadir is een van de belangrijkste teeltgebieden van Marokko. De intensieve tuinbouw krijgt er vaste voet aan de grond dankzij de overvloedige zonuren en het milde klimaat door de nabijheid van de oceaan, maar ook dankzij de steun van de Marokkaanse regering voor de landbouw, een zeer belangrijke productiesector voor het Noord-Afrikaanse land. Z

o wordt er werk gemaakt van de modernisering van de irrigatiesystemen en de bouw van een ontziltingsinstallatie zodat de landbouw het hoofd kan bieden aan periodes van droogte, een van de belangrijkste uitdagingen in de toekomst.

Tussen de vele soorten groenten die in de regio worden geteeld, valt vooral de bonenteelt op, een gewas dat jaren geleden van Spanje naar Marokko is verhuisd vanwege de zeer hoge productiekosten.

"De bonen voor de Europese markt worden voornamelijk geteeld in Marokko, Egypte en Senegal", zegt Richi Menoyo, commercieel directeur van het in bonen gespecialiseerde teelt- en afzetbedrijf Agroatlas. “In Marokko worden bonen doorgaans van oktober tot eind juni geoogst, maar wij zijn erin geslaagd jaarrond productie te hebben. We hebben immers niet alleen teelt in Agadir, in de zomermaanden verleggen we onze productie naar percelen in het noorden van Marokko, in de regio Kenitra.”

Het in Agadir gevestigde teeltbedrijf Nature Growers, dochteronderneming van het Spaanse Agroatlas, verwacht dit seizoen ongeveer 15.000 ton sperziebonen, waaronder ook fijne en extra fijne sperziebonen, boterbonen en snijbonen te oogsten. Het biedt het conventionele product aan, maar ook biologische bonen. Bijna geheel de aanvoer is bestemd voor de belangrijkste Europese supermarktketens.


Richi Menoyo (rechts)

"De boon is ons hoofdproduct. Het is een groente waarmee we de afgelopen 3 jaar met 30% per jaar zijn gegroeid. Onze groei is niet alleen gebaseerd op een uitbreiding van de bestemmingsmarkten, maar ook op de hoeveelheden die we aan onze klanten leveren. Die zijn immers heel tevreden over onze service en hebben de laatste jaren dan ook telkens de volumes in de contracten opgedreven”, benadrukt Richi Menoyo.

“95% van onze productie valt onder programma's die we hebben afgesloten met supermarktketens. De belangrijkste exportlanden voor onze bonen zijn Nederland, Engeland, de Scandinavische landen, Zwitserland, Ierland en Spanje”, geeft de commercieel directeur van dit bedrijf aan. “Onze klant in Nederland is Albert Heijn, in Engeland werken we samen met vrijwel alle supermarkten zoals Tesco, Lidl, Morrison, Marks & Spencer, Waitrose of Coop. In Zwitserland leveren we aan Coop en in Spanje aan Mercadona. Mercadona neemt 40% van onze snijbonen en 20% van onze sperziebonen af. Maar we hebben bijvoorbeeld ook een programma lopen met wekelijkse aanvoer naar de Duitse retail”, vertelt Richi Menoyo.

In tegenstelling tot wat de brexit voor Europese exporteurs naar de Britse markt betekent, heeft het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie en zijn nieuwe status als derde land geen enkele invloed gehad op de activiteiten van Agroatlas. "We hebben altijd onze goederen moeten uitklaren en inklaren en daarom zijn we gewend aan al het papierwerk", vertelt hij. "In plaats van de douaneformaliteiten af te handelen in Spanje, doen we dat nu gewoon direct in het Verenigd Koninkrijk."

Meer productlijnen
Het Spaanse bedrijf heeft ook andere productlijnen in Marokko lopen. Zo teelt het onder meer watermeloen, courgette, California paprika en enkele paprikaspecialiteiten. Dit zijn allemaal producten waarmee het is begonnen op vraag van verschillende supermarktketens. De teelt gebeurt dan ook volledig onder programma’s.

“Onze lijn hete pepers hebben we bijvoorbeeld de afgelopen 3 jaar ontwikkeld. Dit is een nicheproduct, maar het is in opmars in Europa. De teelt ervan vindt niet alleen meer plaats in zuidelijk Afrika, maar ook al in Marokko en zelfs in Almería. Jaar na jaar neemt onze productie ervan toe, maar het is een product dat nauw verbonden is met het horecakanaal en het voorbije jaar heeft die afzet toch enigszins geleden onder de sluiting van de restaurants.”

"Steeds meer supermarkten hebben oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemen"
Sinds het begin van de bedrijfsactiviteiten zijn Agroatlas en Nature Growers het engagement aangegaan om hun activiteit te gebruiken als een manier om het leven van hun werknemers en de lokale gemeenschappen te verbeteren. Momenteel heeft de onderneming ongeveer 2.500 mensen aan het werk, afhankelijk van het seizoen.

“In dat opzicht was mijn vader Ricardo, de oprichter van het bedrijf, een visionair. Vanaf het begin hebben we geprobeerd om ervoor te zorgen dat onze werknemers gelukkig zijn. Ook al heb je alle sociale certificeringen zoals wij, de beste indicator is en blijft de manier waarop je personeel elke dag gemotiveerd aan de slag gaat”, zegt Richi trots.

“Zo vertelde de manager van een grote Europese supermarktketen ons na een bezoek aan onze magazijnen: 'Ik heb zelden lachende werknemers gezien tijdens het werk.' We zijn niet alleen verantwoordelijk als bedrijf, maar ook als individu. Om ervoor te zorgen dat onze medewerkers het beste van zichzelf kunnen geven, moeten we eerst zelf het goede voorbeeld geven.

Om een voorbeeld te geven, maar zo zijn er meerdere, hebben we tijdens de pandemie basisproducten gekocht voor 300 behoeftige gezinnen, in totaal 5.000 kg. Vrijwilligers van ons bedrijf staken buiten de werkuren een handje toe, sommigen met het klaarmaken van de dozen, anderen met het transport en de thuisbezorging. We waren in totaal met meer dan 100 mensen betrokken. Dat brengt ons samen en maakt ons nog sterker."

“Het is onze plicht om de consument een kwaliteitsvol product aan te bieden en verantwoordelijk om te gaan met alles en iedereen, door de medemens eerlijk te behandelen en voor ons milieu te zorgen. Sommige supermarkten zijn ook erg betrokken bij die sociale projecten. Zo werken we samen met Albert Heijn in een sociaal project in onze gemeenschap”, geeft de commercieel directeur aan. “Op deze manier proberen we het land en de mensen iets terug te geven van wat ze aan ons geven.”

 

Voor meer informatie:
Richi Menoyo
Agroatlas
Paseo Pedro Ponce 4, 1ºC
04700 El Ejido (Almería) - Spanje
Tel.: +34 950573986
richimenoyo@agroatlas.es
www.agroatlas.es 

Publicatiedatum: