Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verbreding assortiment en stap naar retail legt handelsbedrijf geen windeieren

Een Valenciaans bedrijf dat groenten en fruit teelt en afzet, is er in 2019 in geslaagd zijn omzet te verviervoudigen én dat verkoopniveau ook in het coronajaar 2020 aan te houden. Het succesverhaal is te danken aan de diversificatie van het assortiment, een focus op de afzet aan supermarktketens én de directe vermarkting van de eigen oogst aan de eindklant.

“Tijdens de eerste lockdown zagen we een opmerkelijke stijging van het aantal bestellingen en de omzet van ons bedrijf kon inderdaad meegroeien met die toenemende vraag omdat we in staat waren heel snel te schakelen”, vertelt Juan Antonio Pons Redondo, oprichter van Pons Redondo Group en derde generatie van een familie die al decennialang actief is in de AGF-sector. "Ons bedrijf heeft bijvoorbeeld al jaren een website die particulieren rechtstreeks bedient. We distribueren niet alleen naar grote winkels en groothandelsmarkten."

“We hadden in 2019 al een verandering doorgevoerd, maanden voordat de pandemie begon. De twee belangrijkste wijzigingen waren het doorbreken van de lange keten voor onze groenten en fruit en de uitbreiding van ons assortiment van vier naar meer dan vijfentwintig verse producten."

Ook paprika
Het bedrijf, gevestigd in Tavernes de la Valldigna, werkte aanvankelijk voornamelijk met sinaasappelen en clementines, maar vanaf 2019-2020 bracht het ook ander citrus zoals grapefruit en citroen op de markt, evenals groenten zoals paprika, butternut pompoen, boerenkool en Chinese kool. In de zomermaanden heeft het meloen en watermeloen beschikbaar, alles uit eigen teelt.

“Wie een droom heeft en die echt wil vervullen, kan veel. Het vergde uiteraard heel wat inspanningen en we moesten ook uit onze comfortzone treden, want voorheen legden we ons uitsluitend op citrus toe. We begonnen dus ook gewassen te telen waar we niet direct thuis in waren en we wisten ook niet hoe onze klanten zouden reageren”, vervolgt Juan Antonio Pons.

Naar retail
In 2019 maakte Pons Redondo Group ook de sprong naar de afzet in supermarktketens. “Tot dan brachten we ons fruit alleen naar de groothandelsmarkten, maar vanaf 2019 begonnen we ook te leveren aan de retail. In de afgelopen jaren hebben we een daling waargenomen van de vraag en de prijzen op de traditionele markten, en dat was dan ook de directe aanleiding voor ons om deze stap te zetten. De landen waar we ons fruit naar exporteerden, bevonden zich voornamelijk in Europa, maar sinds kort exporteren we ook onder meer naar de Verenigde Arabische Emiraten, Chili, Uruguay, Brazilië en Maleisië”, vertelt hij.



"De coronacrisis heeft de bedrijfswereld een geweldige les gegeven in hoe zich in een korte tijdsspanne aan te passen aan de complexe veranderingen in de gewoonten van een hele samenleving. Een bedrijf moet voortdurend klaar staan om direct in te spelen op de veranderende omgeving. Ik denk dat er moeilijke jaren komen, maar ik heb een droom te vervullen en ik wil die echt waarmaken”, besluit Juan Antonio Pons.

 

Voor meer informatie:
Juan Antonio Pons
Pons Redondo Group
Plaza de España 17
46760 Tavernes de la Valldigna (Valencia) - Spanje
Tel: +34 96 282 06 87
Mob: +34 669 416 222 
juan@ponsredondogroup.com