Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Janneke en Cees Klootwijk, Klootwijk AGF:

“Onze Russische bladkool, paarse peulen, mosterdkool en gele snijbonen worden dagvers verkocht”

Tholen - Ruim 350 verschillende soorten groenten zijn er te vinden in de kas van Klootwijk in het Noord-Brabantse Raamsdonk. Wie denkt dat er tussen dat ruime assortiment aan AGF ook tomaten, paprika’s en komkommers te vinden zijn, heeft het echter mis. In de kas van 2,5 hectare vind je vooral microgroenten, vergeten groenten, en vooruit, ook een aantal bijzondere soorten komkommers.

De groenten worden geteeld op de koude grond en omdat de kas niet verwarmd wordt gaan broer en zus Cees en Janneke Klootwijk, de eigenaren van Klootwijk AGF, met de seizoenen mee. De Russische bladkool, paarse peulen, mosterdkool en gele snijbonen worden pas op de dag van verkoop geoogst zodat alles dagvers geleverd kan worden.

De oogst bij Klootwijk is een arbeidsintensief proces. Onkruid wat tussen de bijzondere groenten groeit wordt ook met de hand verwijderd. Dagen van 1 uur in de ochtend tot 4 uur in de middag zijn Janneke en Cees dan ook niet vreemd in deze wintermaanden.

Bio zonder keurmerk
Door dat intensieve proces zou je de groenten in de kas bijna als biologisch kunnen beschouwen al staat er geen keurmerk op. “Daar zijn we niet aan begonnen,” vertelt Janneke vanuit de kas. “Het had nogal veel voeten in de aarde om alle groenten apart te gaan certificeren voor een bio-keurmerk. Bovendien experimenteren we altijd wel met wat nieuwe soorten groenten voor in de kas, ongeveer 25 soorten op jaarbasis.

Na afloop kijken we welke groenten het goed hebben gedaan in de zandgrond en we kunnen opnemen in ons assortiment. Maar duurzaamheid is voor ons wel belangrijk en dat dragen we ook uit met ons certificaat van GlobalGAP en PlanetProof, die gelden voor het bedrijf als geheel.”

Per ongeluk paksoi
Cees en Janneke zijn opgevoed in de AGF. Hun ouders hadden al een kas in Ridderkerk die echter plaats moest maken voor het nieuwe kantoor van het Waterschap. “In de kas teelden we eerst komkommers in de zomermaanden en andijvie en sla in de winter,” licht Janneke toe. “Onze interesse voor bijzondere soorten groenten kregen we pas toen er tussen een nieuwe lading slaplanten per ongeluk ook wat paksoiplanten zaten. We besloten het maar eens te proberen en dat sloeg aan. We waren tevreden met het resultaat en sindsdien zijn we ons volledig gaan richten op de teelt van paksoi. In 2006 stapten we over naar de nichemarkt van bijzondere groenten. De paksoi rekenen we tegenwoordig wel als een basisproduct bij ons. Dat wordt tegenwoordig zo ‘en masse’ geteeld dat dit niet echt meer een bijzonderheid is.”


Brave Hendrik, één van de ruim 350 verschillende soorten groenten bij Klootwijk AGF

Verrassingsboxen
De klantenkring van Janneke bestaat grofweg uit twee kanalen. “We hebben de horeca en de horecagroothandelaren aan de ene kant en aan de andere kant verzorgen we leveringen aan bedrijven die zich richten op de rechtstreekse verkoop van de teler aan de consument, de zogenaamde korte keten. Het behoeft bijna geen uitleg dat onze normale verkoop door het coronavirus in 2020 wel wat overhoop is gehaald. Dat begon in het voorjaar toen eerst de Belgische horeca haar deuren moest sluiten. We hadden toen vrij snel het idee opgepakt om verder te gaan met de samenstelling van verrassingsboxen voor de verkoop in de korte keten, waarmee de consument nieuwe soorten kan ontdekken. De verkoop van onze verrassingsboxen heeft zijn vruchten afgeworpen; de verkoop in dit segment is meer dan verdubbeld in 2020.”

Het werk gaat bij Janneke en Cees dan ook gewoon op volle kracht door. “We doen gewoon ons ding en daar zijn we ook goed in. Voor ons is het uiteindelijk belangrijk dat de consument een kwalitatief goed product krijgt waarmee hij aan de slag kan. Daarvoor kijken we vooral wat deze eindgebruiker wil hebben. Die wens zetten we om in een teelt die gericht is op deze eindgebruiker. Het is uiteindelijk voor hen bedoeld.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 2, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Klootwijk AGF
www.klootwijkagf.nl 

Janneke Klootwijk
janneke@klootwijkagf.nl