Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"vertical farming moet betaalbaarder worden"

Vertical farming introduceren in Mexico en daarbuiten

Karma Verde Fresh (KVF) is een vertical farm in Monterrey, Nuevo León (Noordoost-Mexico) en teelt verschillende zaailingen, bladgroenten, aardbeien en bonen. Ook ontwerpen en produceren zij hun eigen teeltsystemen die in elke urban teeltomgeving kan worden geïnstalleerd om de lokale tuinbouw te stimuleren. 

Karme Verde Fresh werd in 2016 opgericht door Leo Lobato en Rafael Cuellar. Ze wilden hun expertise in vertical farming uitbreiden voordat ze hun eigen systeem gingen ontwikkelen. Ze kochten daarom eerst vier vertical teeltsystemen van een Nederlands bedrijf.

Ze realiseerden zich al snel dat als ze met vertical farming succesvol wilden zijn in Mexico en andere ontwikkelingslanden, de technologie zowel efficiënt als financieel toegankelijk moest zijn, zodat telers van elke grootte deel zouden kunnen uitmaken van de ontwikkeling van hun bedrijven.

Volgens Tagino Lobato, communicatie- en social mediamanager van het bedrijf, zijn de hoge kapitaal- en bedrijfskosten de grootste belemmeringen voor vertical farming. 


Links Leo Lobato en rechts Rafael Cuellar, mede-oprichters van KVF

Techniek beschikbaar voor iedereen
Daarom heeft het bedrijf hun eigen technologie ontwikkeld binnen Mexico en maken ze deze zo toegankelijk mogelijk voor iedereen, met het doel om zoveel mogelijk gemeenschappen te voorzien van voedzame producten. Momenteel heeft het bedrijf hun teeltrekken met meer dan 89% verbeterd. Daarnaast gebruiken hun LED-lampen 21% minder energie.

"We weten dat er enorm geavanceerde bedrijven bestaan, met hoge mate van automatisering. Dat is een manier, maar om invloed uit te oefenen op gemeenschappen die achterblijven en wel op zoek zijn naar werk, moet vertical farming betaalbaarder worden," zegt Tagino.

Zodra Karme Verde Fresh met succes hun eigen teeltsysteem had ontwikkeld, heeft het bedrijf een digitale strategie ontwikkeld om hun potentiële en toekomstige klanten te bereiken via de verschillende social media platforms, zoals Facebook, Instagram en Twitter.

R&D stimuleren
Naast de sterke aanwezigheid op social media om jonge klanten en ondernemers aan te trekken, legt het bedrijf ook sterk de nadruk op het belang van wetenschappelijk onderzoek in de vertical farmingsector. Ze zullen in maart hun eerste wetenschappelijke onderzoeksrapport in Cyprus presenteren, tijdens een conferentie over internationale, duurzame tuinbouw. Dit doen ze in samenwerking met dr. Gilda Carrasco van de Universiteit van Talca.


KVF's salademix 

"In 2018 zagen we dat de vertical farmingsector echt de wetenschappelijke onderzoeksgemeenschap nodig heeft, omdat zij ons de beste kennis kunnen bieden voor het verbeteren van de teeltomstandigheden. In 2019 begonnen we met onze eerste laboratoria op de campussen van de Universidad Autónoma de Nuevo León en de UAAAN in Coahuila. In 2021-2023 zullen wij we teeltsystemen op verschillende universiteiten in Mexico, Centraal-Amerika gaan installeren en zelfs helemaal in Chili," zegt Leo.

Door teeltsystemen te installeren bij verschillende universiteiten hoopt Karma Verde Fresh jonge mensen te interesseren voor vertical farming. Ook hopen ze dat het leidt tot het ontstaan van bedrijven in die regio's. Verder gaat het bedrijf de samenwerking aan in onderzoeksprojecten en nemen ze deel aan NCERA-101, een onderzoekscommissie die zich richt op het uitwisselen van informatie over technologieën.

Uitbreidingsplannen
Door middel van deze onderzoeksprojecten creëert het bedrijf modellen die in heel Mexico gebruikt kunnen worden. Dankzij de American Chamber Mexico heeft het bedrijf Ken Moskal ontmoet, die nu heeft geïnvesteerd in het bedrijf. Met een nieuwe bedrijfsstructuur kan Karma Verde Fresh verder groeien vanuit de opstartfase.

Het bedrijf hoopt investeerders aan te trekken, maar Leo zegt dat Karme Verde Fresh ook de tijd neemt om op natuurlijke wijze te groeien, dat ze hun eigen geld investeren en alleen investeringen van buitenaf inzetten als dit nodig is. 

Karma Verde Fresh wil hun groei voornamelijk financieren door de verkoop van zaailingen, producten voor restaurants en de KVF-systemen via het nationale distributienetwerk, dat is ontwikkeld door Mexico’s Industrial Chamber Canacintra's Ag Sector. 

Maar bovenal is Karma Verde Fresh een sociale onderneming die volgens Tagino het doel heeft om "de levens van individuen en gemeenschappen te transformeren door toegankelijke voedselopties te bieden, met een positieve economische en duurzame invloed op de omgeving."

Hun doelstelling heeft ook de aandacht getrokken van de Inter-American Institute for Cooperation in Agriculture (IICA). Deze organisatie heeft het bedrijf gevraagd toe te treden tot een alliantie, die werd gesloten in 2020 en werkt om teeltsystemen te bouwen voor voedselbanken in de regio's met de laagste voedselzekerheid, evenals tot het eerste Vertical Agriculture Tech & Trainer Certification Program in Mexico City.

Duurzame systemen
Een ander initiatief van Karma Verde Fresh is de oplossing genaamd Rolling Thunder Service. Met de ontwikkeling van weersvoorspellingen van 40 dagen voor Mexico kan het bedrijf beter grote meteorologische gebeurtenissen voorspellen en hun teelt van zaailingen daarop aanpassen. Wanneer grote stormen tuinbouwgewassen verwoesten kan het bedrijf weer gezonde zaailingen leveren, zodat bedrijven sneller op kunnen krabbelen.

Het bedrijf wordt geleid door drie kernwaarden: bewustzijn, innovatie en samenwerking. Als het op innovatie aankomt vertelt Tagino dat het niet alleen gaat om het kopen van innovatie, maar ook het daadwerkelijk innoveren in de landen die duurzame tuinbouwsystemen willen ontwikkelen. Dat is waarom het bedrijf heeft besloten hun eigen vertical racks en LED-belichting te ontwikkelen. Hun wens voor samenwerking is terug te zien in de talrijke universiteitspartners en onderzoeksprojecten.

"Onze processen worden niet alleen verrijkt door de verschillende perspectieven en kennis, maar genereren ook een grotere impact op de gemeenschappen en ecosystemen als er sprake is van samenwerking."

Voor meer informatie:
Karma Verde Fresh
Blvd. Díaz Ordaz #130,
Col. Santa María, Piso 10, Torre 3,
64650, Monterrey, Nuevo León, México
+52 81 8851 8261
Leo Lobato, Co-Founder
leo@karmaverdefresh.com
Tagino Lobato, Communication Manager
tagino@karmaverdefresh.com 
www.karmaverdefresh.com 

Publicatiedatum: