Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Reststromen verwaarden in de (Limburgse) praktijk

Tholen - In het Limburgse land hebben telers en bestuurders de koppen bij elkaar gestoken om werk te maken van het verwaarden van reststromen. Het thema is veelvuldig onderwerp van gesprek maar tot concrete verdienmodellen komt het niet tot nauwelijks, ziet men. In een webinar stelde de club zich voor en werden de plannen ontvouwd.

Het Platform Tuinbouwreststromen (PTR) is een samenwerking van telerscoöperaties Fossa Eugenia, ZON, SunFresh en LLTB. Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland (SIGN) is ‘partner’, Arvalis en Bluehub moeten zorgen voor de ‘uitvoering’. De overtuiging is, zo vertelt voorzitter en aardbeienkweker Marcel Dings, dat afval niet bestaat, dat er voor alles een markt is en dat tuinbouwreststromen hoe dan ook een verdienmodel zouden moeten kunnen vormen voor de producenten in de regio.


Enkele van de deelnemers aan het webinar, dat gisterenmiddag georganiseerd werd. Er waren een kleine 50 toehoorders online

Match making is het idee, concreet hoopt men 5 a 10 nieuwe “verwaardingsketens” te identificeren. Die moeten te vinden zijn in allerlei sectoren - food, feed, bouw, chemie, energie, pharma en cosmetica – maar concreet concreet is niets. Het onderwerp is zeker niet ‘zweverig’, zo weet Patrick Lemmens van Arvalis: de grondstoffen, organisch en anorganisch, zijn er en om ons heen zoekt de wereld naar nieuwe grondstoffen en nieuwe technieken. Voorbeelden daarvan zijn er in overvloed.

Tegelijkertijd moeten vraag en aanbod bij elkaar gebracht worden. “Wij wilden de verwaardingsketens bouwen”, vertelt Pim Deuling van Bluehub, “maar de teler heeft de sleutels. Hij is de spits die de doelpunten moet maken." Ofwel plannen en ideeën te over, maar een invuloefening is eigenlijk nergens.


Tijdens het webinar introduceerde Dianne van Essen de start-up The Great Plastic Bake Off, een bedrijf dat een innovatieve oplossing voor plastic (zwerf)afval heeft bedacht.

In een reactie vat Ad Gubbels, paprikateler en lid van coöperatie SunFresh, deze bevindingen samen. “Tof, dat PTR”, zo kunnen we de man parafraseren, “maar waar kan ik mijn folie inleveren? Mijn paprikaloof, met een restje touw, wat er nu eenmaal heel erg lastig volledig uit te zuiveren is? Tegelijkertijd heb ik inmiddels wel begrepen dat het zo niet gaat werken, ook al was dat wel een beetje mijn idee eerst. De nabehandeling moet ook van ons zijn, willen we kansen pakken dan moeten we dat zelf doen.”

 

Publicatiedatum: