Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Italiaanse convenience sector heeft te lijden onder de pandemie

Volgens marktonderzoeksbureau Nielsen heeft de convenience sector in Italië in 2020 beneden gemiddeld gepresteerd. De sector sloot het afgelopen jaar af met een totale waarde van €814 mln, een daling van 7% ten opzichte van 2019, en ook de hoeveelheden namen met 4,5% af. Dit zijn cijfers waarin de moeilijkheden van 2020 tot uitdrukking komen.

Tijdens de eerste lockdown in Italië hebben verschillende bedrijven buitengewone inspanningen geleverd om een regelmatige bevoorrading van de verkooppunten te garanderen. Het besef dat de voedselketen als geheel een cruciale en onmisbare rol speelt was de drijfveer. De komst van de versoepelingen hebben enerzijds een licht herstel van de volumes mogelijk gemaakt, maar anderzijds zijn er twee belangrijke problemen aan het licht gekomen. Dit zijn het moeizame en geleidelijke herstel van de horeca en de stijging van de vaste kosten, die verband houden met alle veiligheidsvoorschriften. Al deze inspanningen stuitten vervolgens op een verandering in het koopgedrag van de consument.

“De pandemie heeft onze consumptiegewoonten beïnvloed. We hebben gezien dat sommige segmenten het bijzonder zwaar te verduren hebben, zoals het segment van de kant-en-klaar producten. De frequentie van het winkelbezoek, die tijdens de lockdown zeer sterk is gedaald, is niet teruggekeerd naar wat dit voor de pandemie was. Het thuiswerken is ook niet goed voor de convenience sector, want deze producten werden vooral gekocht door mensen die op kantoor werkten”, zegt Cristiano Detratti, algemeen directeur van Ortoromi. De onderneming maakt deel uit van Unione Italiana Food.

“Ondanks de moeilijkheden hebben alle bedrijven in de sector zich op verschillende fronten aangepast aan de nieuwe realiteit. We werden gedwongen tot nieuwe benaderingen en een nieuw bewustzijn, waarbij we, waar mogelijk, anticiperen op de markt met voorstellen die voldoen aan de behoeften van de hedendaagse consument”, zegt Detratti.

Nadat de eerste tekenen van het lichte herstel zichtbaar waren, diende de tweede lockdown zich aan, die tot het eind van 2020 heeft geduurd. Gelukkig is 2021 goed van start gegaan. Voorverpakte salades, die met een waarde van €653 mln de belangrijkste categorie vormen, noteerden in januari een min van 2,2%, een duidelijk herstel ten opzichte van -4,3% in december.

Om het hele jaar door goed te blijven presteren, is het belangrijk rekening te houden met meerdere aspecten. Een aantal hiervan zijn de tevredenheid van de consument en de overgang naar een duurzaam, gezond en eerlijk agro-voedselsysteem. Dit laatste is onderdeel van de Van-Boer-tot-Bord-strategie van de EU.

“Duurzaamheid is een begrip dat op elk gebied centraal is komen te staan, maar soms wordt het verkeerd gebruikt. Echte duurzaamheid is het vermogen om sociale, economische en milieu-aspecten met elkaar in evenwicht te brengen. Dit is de pijler waarop bedrijven hun cultuur en strategieën moeten baseren om te kunnen blijven voortbestaan”, zegt Giancarlo Boscolo Sesilli, directeur van Cultiva, dat ook deel uitmaakt van Unione Italiana Food.

“De convenience sector beschikt over specificaties en certificeringen die nodig zijn om met moderne distributie op het hoogste niveau te kunnen werken. Bovendien kan het een sterke concurrentiehefboom zijn, aangezien uit recente analyses is gebleken dat  2 op de 2 Italianen de voorkeuren geven aan duurzame producten.* Een groot percentage is zelfs bereid om hiervoor te veranderen van winkel. De integratie van dit concept in de bedrijfsstrategieën zal zeker de sleutel zijn tot de verhoging van de volumes van een categorie die nu sterk wordt benadeeld door de gewoonten die door de pandemie zijn ontstaan”, besluit Boscolo Sesillo.

* Bron: Osservatorio Packaging del Largo Consumo – realizzato da Nomisma in collaborazione con SpinLife – 2020 

Publicatiedatum: