Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"teler kan makkelijker gemixte salade aanbieden"

'Teens' geteeld in volledig geautomatiseerd systeem

Het Teens concept werd vorig jaar geïntroduceerd om te voldoen aan de consumentvraag naar gemaksvoeding. Het gaat hier om slarassen op water geteeld die jong geoogst worden. Het concept trok niet alleen de aandacht van consumenten, zag Hortiplan. "Net als babyleaf kunnen Teens geteeld worden in een volledig geautomatiseerd systeem," zegt Simon Willemen van het Belgische bedrijf dat specialiseert is in teeltsystemen voor teelt op water. "Omdat we echter geen losse blaadjes oogsten, kunnen we de kostprijs verlagen, flexibiliteit verhogen en tot 100 kg/m2/jaar behalen."

Dit jaar verwacht Hortiplan verschillende teeltsystemen te realiseren bij klanten. "We reageren met een nieuw product op een bestaande vraag. We zien dat de markt er klaar voor is."

Terugdenken vanaf het uiteindelijke product
Het Teens-concept is ontworpen met het eindproduct, verse Teens-sla, in gedachten. De vraag naar veilig geteelde gemaksproducten groeit en consumenten kopen graag losse slablaadjes, wat betekent dat dit volgens Hortiplan het product is wat moet worden aangeboden.

In geautomatiseerde teeltsystemen op verplaatsbare goten kunnen slasoorten geteeld worden in een optimale dichtheid en bijna volledig automatisch, met maximaal gebruik van zonlicht en zonder gewasbeschermingsmiddelen. Daar draait het allemaal om, en aan de basis van het mobiele gotensysteem van Hortiplan hoefde niet veel veranderd te worden. 

Voor de teelt moest echter een ander pad gekozen worden: de Teens worden niet geteeld als losse blaadjes, maar als kleine kropjes sla. Door ze net boven het groeipunt af te snijden, vallen ze los uit elkaar. "Omdat je van een volwassenere plant snijdt, zijn de blaadjes steviger en knapperiger, met meer smaak en een betere houdbaarheid," aldus Simon, business developer. "We hebben ook gezien dat er veel verschillende rassen zijn die geschikt zijn voor het Teens-concept. Op die manier kun je een gemixte salade maken op één bedrijf en ben je flexibel in het samenstellen naar eigen wens."

Hogere opbrengst, lagere kosten
Dat zijn de voordelen voor zowel consument als retailer. Voor de teler zijn deze voordelen leuk, maar er moet ook gekeken worden naar de teelt. Simon Willemen legt uit dat babyleaf met een hele hoge dichtheid geteeld wordt en dat het wordt geoogst na 24 tot 25 dagen als het ongeveer 15 gram weegt. "Teens groeien tot 80 gram, dus je kan 80 tot 100 gram oogsten op 35 dagen. Daarom is de productie net iets hoger. En omdat we met een veel lagere dichtheid zaaien en het snel uit laten groeien, heb je minder zaad nodig dan bij babyleaf. Naast je zaadkosten zullen ook je substraatkosten daardoor significant lager zijn," zegt hij, refererend aan vorig jaar gehouden proeven die soortgelijke resultaten lieten zien. "Deze verhouding blijft hetzelfde in rode soorten, al is de productie natuurlijk iets lager in beide systemen."

Veel verschillende soorten kunnen worden geteeld in het Teens concept, meer dan in de vergelijkbare 15-grams babyleafsystemen. "Een teler kan gemakkelijk een gemixte salade aanbieden en kiezen uit meer rassen," zegt Simon. Ook zien ze verdere groeikansen in de verscheidenheid aan te telen producten. Er is een groeiende vraag naar teeltsystemen voor rucola en spinazie, van zowel veredelaars als retailers. "We werken nauw samen met de veredelaars en zien zeker potentie in het telen van deze producten in ons teeltsysteem."

Hortiplan heeft gezien dat de vraag naar het product er is, evenals de vraag naar het proces wat erachter zit. "Iedereen begrijpt het concept en de voordelen ervan. Er zijn nu meerdere proeven in zowel Europa als Amerika, en de eerste projecten worden nu berekend. Het blijft natuurlijk een innovatieve, nieuwe productsoort, en in de huidige markt wil je wel de gehele keten daarin mee krijgen."

Voor meer informatie:
Hortiplan
www.hortiplan.com
MGS@hortiplan.com

Publicatiedatum: