Tholen - Als je als organisatie tegen de grenzen van je softwaresysteem aanloopt, ga je op zoek naar nieuwe oplossingen. Dat is een veelomvattende taak. “Het raakt alle aspecten van het bedrijf,” zegt Rens Muskens, manager Finance en IT en daarvoor projectleider bij Veiling Zaltbommel.
Voorheen werkte de veiling met het maatwerksysteem voor veilingen LVS, dat uit 1995 dateerde. “Het paste in het verleden als een handschoen, maar de noodzaak voor modernisering en de borging van de continuïteit van het bedrijf noopten tot een andere keuze,” constateerde Rens. “De kennis van dit systeem en de taal waarin het is ontwikkeld is weinig tot niet meer beschikbaar. Als medewerkers met pensioen gaan of andere keuzes maken, loop je snel tegen grenzen aan.”
Uiteindelijk selecteerde Veiling Zaltbommel de I-Fresh software van Axians als opvolger voor het LVS-systeem. “Wij kozen hiervoor mede op basis van de toepassing van Microsoft Dynamics 365 Business Central, wat heel herkenbaar is en wat naadloos aansluit bij andere Microsoft producten.” Wat ook aansprak was de lot- en ordertracering en de mate van aansluiting bij de dagelijkse praktijk van de veiling.
Compleet
Veiling Zaltbommel werkt met de standaard I-Fresh ERP-implementatie met toevoeging van maatwerk. “Voor drie specifieke zaken waren geen standaard oplossingen: een portaal voor communicatie met de telers en de kopers, een rekenmodule om zowel klanten als leden te kunnen factureren en een module voor kwaliteitscontrole.”
Maar ook het kunnen uitdragen van de identiteit van Veiling Zaltbommel was een overweging bij het toevoegen van maatwerk. “Zodat we daarin naar onze telers en leden toe echt Veiling Zaltbommel kunnen vervatten. Daarin zijn we flexibel om de informatievoorziening naar onze telers op een optimaal niveau te hebben en te houden.”
Transparantie is daarbij een belangrijk aspect. “Wij willen in 2021 inzetten op informatievoorziening naar onze leden. De transparantie, die Veiling Zaltbommel kenmerkt, handhaven en verder uitbouwen. Daar blijf je in doorontwikkelen en daar moet je niet in stil willen staan.”
Voorts geeft Rens aan dat het belangrijk was om één systeem zo compleet mogelijk te maken. “Op die manier hoeven we bij upgrades en updates niet alles aan elkaar te knopen, te testen en te corrigeren van het ene systeem naar het andere.”
Implementatie
Over de implementatie van het I-Fresh systeem zegt Rens dat er geen grote dingen zijn fout gegaan. “Dat klinkt een beetje conservatief, maar is iets om heel trots op te zijn. Als je je hele automatiseringslandschap omgooit en er gaat eigenlijk niets mis, dan is dat al het succes wat zich aftekent.”
Daarbij geeft hij aan dat met een soort basale versie van het systeem live werd gegaan om later te kunnen finetunen. Het uitgangspunt van Veiling Zaltbommel was om zo veel als mogelijk naar de standaardversie van het softwaresysteem toe te bewegen. “Je moet ook het lef hebben om je aan het systeem te conformeren en niet alles zo flexibel mogelijk te willen maken. Je moet kritisch kijken of maatwerk altijd nodig is, of dat je ook binnen het systeem de oplossing kunt vinden.”
Het heeft ertoe geleid dat er aanpassingen zijn gemaakt in de werkwijze. Als voorbeeld noemt Rens de facturatie van diensten die leden van de veiling afnemen. In het verleden werden telers gezien als leveranciers en ontvingen zij een creditfactuur als zij bijvoorbeeld gebruikmaakten van koelruimte van de veiling. “In de dagelijkse praktijk zijn telers in dat geval gewoon klant van de veiling en hebben wij ervoor gekozen om die teler een verkoopfactuur te sturen. Dat zijn aanpassingen die doorgevoerd zijn,” besluit Rens.
Dit artikel verscheen eerder in editie 1, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Rens Muskens
R.Muskens@veiling-zaltbommel.nl