Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Robin Desoete, DSR Logistics:

“Omzet 2020 verdubbeld dankzij integratie van transport groenten en fruit”

Tholen - Het begon met bakkerijproducten, werd uitgebreid met diepvries, vlees en vis en sinds medio 2020 vervoert DSR Logistics, een familiebedrijf uit het Belgische Lokeren, ook groenten en fruit. Dat werd mogelijk door de overname van het bedrijf Eurosun waarmee DSR de eerste stappen kon zetten in deze nieuwe tak van sport.

“Het was een opportuniteit voor ons om dit bedrijf over te nemen,” vertelt mede-eigenaar Robin Desoete van DSR Logistics in het eerste nummer van vakblad Primeur in 2021. “Wij zijn vanuit DSR verder gaan inspelen op deze branche en zijn daar ook in het afgelopen half jaar in gegroeid. Groenten en fruit sluiten goed aan bij onze andere specialiteiten in het geconditioneerd transport. Zoals just-in-time leveringen naar onze klanten toe en het samenstellen van groupages. Wel anders bij groenten en fruit is de invloed van de seizoenen, maar met de klanten die we nu hebben kunnen we de continuïteit van onze ritten garanderen. We rijden daarbij vooral op het Duitse Ruhrgebied, Nederland, België, Luxemburg en we hebben een lijn richting de groothandelsmarkt van Rungis in Parijs.”

Omzet verdubbeld
Robin geeft aan dat de omzet van DSR, mede dankzij de overname van Eurosun, is verdubbeld in 2020. “Hoewel we in de transportsector een zwaar jaar hadden met het coronavirus hebben wij eigenlijk niets te klagen. We zagen minder volumes voor de horeca voorbij komen, zoals bijvoorbeeld op onze route naar Rungis bij Parijs, maar voor de rest liep het allemaal goed door. Eind december zagen we ook nog een stijgende lijn in het aantal ritten dat we konden uitvoeren en dat niveau houdt nu stand in januari. Met onze stap in groenten en fruit hebben we ook nieuwe klanten aan ons weten te binden en contracten kunnen afsluiten.”

De extra omzet besloot Robin aan het eind van het jaar te verzilveren met de aanschaf van een viertal nieuwe trucks. “Met een mooi pakket aan afgesloten contracten hebben we nieuwe vrachtwagens aan ons wagenpark kunnen toevoegen. Allemaal uitgerust met de nieuwste dieselmotoren.”

Veel transporteurs kijken nu vooral naar voertuigen op LNG of elektrische motoren, maar Robin houdt nog even de boot af. “We hebben er een pilot mee gereden, maar ik ben nog niet compleet overtuigd van de trekkracht. Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat het netwerk van pompstations voor LNG in België nog onvoldoende is. En de fiscale voordelen als de Maut in Duitsland, omdat wij veel op het Ruhrgebied rijden, haal je er ook nog niet direct uit. Maar naar de toekomst toe is het zeker interessant om in de gaten te houden.”

Uitbreiding locatie Lokeren
Naast de investering in nieuwe trucks voor de vloot kijkt Robin ook naar een verdere uitbreiding van de locatie in Lokeren. “We kijken vooral naar de mogelijkheden van het crossdocken op onze hoofdlocatie in Lokeren. De ligging, vlakbij Gent en tussen de snelwegen E17 en E34, is ideaal voor de verdere distributie van groenten en fruit door de rest van Europa. Zo kunnen Spaanse en Franse transporteurs bijvoorbeeld hun ladingen bij ons afleveren voor het crossdocken. Dat is voor hen gunstiger, omdat wij meer naar het zuiden liggen. Daar kunnen we een verschil maken. We gaan onder andere meer groenten en fruit op deze locatie overslaan naast onze andere producten.”

Naast de locatie in Lokeren wijst Robin ook nog op andere onderscheidende eigenschappen die DSR logistics biedt aan de AGF-sector. “We zijn flexibel ingesteld. Dag en nacht bereikbaar en expresleveringen behoren tot de mogelijkheden.”

Verdere groei
De verwachtingen voor dit jaar zijn een verdere lichte groei van DSR Logistics. “Het zal niet meer zo spectaculair groeien als in 2020 met een verdubbeling van de omzet, maar een groei van 15-20% moet er wel inzitten. Daarnaast verwacht ik ook een wat lichte prijsstijging in de transportsector voor het komende jaar. Verder zouden we in 2021 onze IFS-certificaten binnen moeten krijgen voor het crossdocken van groenten en fruit. Onze hygiëneprocedures zijn al behoorlijk streng, omdat we ook met bijvoorbeeld chocolade en vlees rijden. Hiervoor zijn we goed uitgerust met BI temperatuur trailers. Het uitstomen en vegen van de trailers behoort bij ons dan ook tot de dagtaken om kruisbesmetting te voorkomen.”

Met de brexit verwacht Robin geen al te grote problemen, wanneer wij hem in januari spreken. “We hadden ons voorbereid op een harde brexit en dat werpt nu zijn vruchten af. Met de juiste documenten verloopt het tot nu toe vlotjes. We doen echter nog vrij weinig AGF richting het Verenigd Koninkrijk en zitten vooral op het transport van vlees die kant op. Wel hebben we een paar ritten naar het VK gereden met Nederlands zachtfruit.”

Samenwerken
Gevraagd naar de verdere uitdagingen voor de transportsector in de toekomst vertelt Robin dat hij het vooral van belang vindt dat de transporteurs in België meer moeten samenwerken met elkaar. “Als dat niet gebeurt dan gaat de sector straks kapot aan bodemprijzen. Daarom zijn er grotere groepen nodig die het MKB overstijgt. De fusie van Simon Loos en Peter Appel eind 2020 is daar een goed voorbeeld van. Transportbedrijven die de handen ineenslaan zouden we ook in België moeten hebben.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 1, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
DSR Logistics
Robin Desoete
robin.desoete@dsrlogistics.be