jaarlijkse productie: 200 stuks/m2

Finse komkommertelers bereiken recordoogst

Jyrki Jalkanen las met verbazing de statistieken van de FAO (voedsel en landbouworganisatie van de VN). Daarin stond dat Nederland bovenaan staat wat komkommerproductie betreft, met een gemiddelde opbrengst van 68,38 kg/m2. "Veel Finse komkommertelers die jaarrond telen halen een jaarlijkse opbrengst van 200 komkommers/m2."

Omdat meer dan de helft van het komkommeroppervlak in Finland is uitgerust voor jaarronde productie, was de gemiddelde productie in Finland in 2019 93,9 kg. "Misschien hebben we in 2020 wel een gemiddelde van 100 kg gehaald," voegt hij toe. 

Belichte teelt
Finse telers die kiezen voor jaarronde productie met belichting boven en tussen de rijen hebben drie rondes per jaar, weet Jyrki. "Door in delen te planten en afhankelijk van het schema van de teler, kunnen ze tot 46-47 weken per jaar telen. "Dat zorgt dat sommigen zelfs 250 stuks per jaar per m2 kunnen halen."

Omdat meer dan de helft van de totale Finse komkommerteelt uitgerust is voor jaarrondteelt (27 van de 50 hectare), is de gemiddelde Finse opbrengst veel hoger dan wat gezegd wordt dat de hoogste opbrengst ter wereld is: de Nederlandse van 68 kg/m2. 

"Finse telers zijn per wet verplicht elk jaar een vragenlijst in te vullen, waardoor ze een goed overzicht hebben van statistieken en de ontwikkelingen in de markt," laat Jyrki zien. Het oppervlak groeit licht en de productie per meter groeit snel. "De temperatuur in Finland kan dalen tot -25°, -30° en er is niet veel daglicht in de winter, dus kiezen veel telers voor HPS, omdat dat licht en warmte geeft. Nu werkt er ook een teler met volledig LED. Dat kan, maar dan moet je op een andere manier je warmte regelen."

Normaal hebben telers HPS lampen van 310-320 W/m2, dat geeft 550-600 micromol. Zo'n 2/3 van het licht zit boven de planten, 1/3 ertussen. Volledig LED is nog lang niet voor alle telers interessant, zeker niet in Finland, ziet Jyrki. Het belangrijkste ras voor de telers is Imea (EZ). 

Uitdagingen
Jaarrond telen brengt uitdagingen met zich mee. "Net als in andere landen zijn ook in Finland virussen en insecten een probleem. Als je hiermee te maken hebt, haal je dat gemiddelde niet. Tot nog toe hebben we hiermee geluk gehad - en een van de redenen is dat we hele strikte regels hebben voor kwekerijen. We mogen elkaar zien, maar alleen als we aan hele strikte regels voldoen. Als je een probleem hebt met virussen of insecten deel je die informatie en dan kunnen we er wat aan doen."

Over het algemeen is het innovatieniveau in de sector hoog en er is een open cultuur dus telers delen hun kennis.  Daardoor gaan nieuwe ontwikkelingen snel. "In de laatste paar jaar hebben we bestaande bedrijven zien uitbreiden. Dan heb je nog de hogere opbrengsten, en dat resulteert allemaal in een hogere totale productie."

Marktaandeel
Voor de boycot exporteerde Finland wat komkommers naar Rusland, en tegenwoordig gaat een klein deel naar Zweden en de Baltische staten, maar het grootste deel van de productie is voor de eigen markt. 

"Het aantal mensen in Finland is behoorlijk stabiel, het is vooral het marktaandeel van Finse gewassen dat stijgt," laat Jyrki zien. "Een paar jaar geleden was dat 75 tot 58 procent maar nu is het al meer dan 90, en dit jaar misschien zelfs 92, 93 of 94 procent. De Finse productie heeft marktaandeel afgenomen van de import."

Daarvoor is de sector verantwoordelijk - zowel aan de productiekant als in de verkoop. Het Puhtaastikotimainen-merk laat consumenten zien dat het een Fins product is. "Het is een bekend kwaliteitslabel met hoge waarde," zegt Jyrki. "Als je het op straat zou vragen, zou 98% van de mensen het logo herkennen en om die reden komkommers met dat logo kopen."

Met een marktaandeel van 94% kan er een situatie ontstaan waar er meer product op de markt is dan dat er wordt gegeten. "Maar we zien dat we het product verser kunnen leveren en dat we de prijzen wat kunnen verlagen, dus consumenten gaan misschien wel meer komkommers eten in de toekomst."

Het Puhtaastikotimainen-merk
Het Finse merk Puhtaastikotimainen werd ontworpen door komkommertelers en gelanceerd in 1989. Sindsdien wordt het gebruikt voor alle tuinbouwproducten, en het wordt 100% betaald door de telersverenigingen. Er is een hoge herkenning: 98% van de Finse consumenten herkent het logo. Telers moeten een kwaliteitscertificatie systeem hebben om het logo te krijgen. Jaarlijks krijgen zo'n 400 miljoen producten het logo. Ook is er een sterke promotie van de website www.puhtaastikotimainen.fi en een social media campagne. 

Voor meer informatie:
Jyrki Jalkanen - toiminnanjohtaja
Kauppapuutarhaliitto ry
Veljestentie 16
00730 Helsinki
+358 400 800 268
Twitter: @JyrkiJalkanen
www.puhtaastikotimainen.fi 
www.kauniistikotimainen.fi 
www.kauppapuutarhaliitto.fi


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven