Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Supermarktformules met e-commerce profiteren extra van coronajaar 2020

In 2020 is de omzet in de supermarktbranche explosief gegroeid. Met maar liefst ruim 11% t.o.v. 2019, daar waar de gemiddelde groei in de voorgaande 3 jaren gemiddeld 3.5% bedroeg. Oorzaak is een extra (53ste) week en de consumptie thuis i.p.v. in de horeca (gesloten) en in de bedrijfskantine (thuiswerken), analyseert FMCG.

Klik hier voor het spreadsheet van FMCG met daarin de cijfers van de gepubliceerde marktaandelen in Nederland van 2006 t/m 2020.  

"Toch hebben niet alle supermarktketens in gelijke mate van deze enorme stijging geprofiteerd. Dit is terug te zien in de marktaandelen. De beperkende maatregelen in verband met de corona-crisis hebben heel verschillend uitgepakt voor de diverse formules: 

1. De onlineverkopen en thuisbezorging hebben een grote vlucht genomen. De  formules die hun e-commerce op orde hadden en hebben, hebben hiermee heel goed gescoord (Jumbo, Plus, Albert Heijn, Coop).

2. Bovengenoemde partijen zijn bovendien zonder uitzondering full-service supermarkten, waarbij one-stop-shopping mogelijk is. Iets wat nu belangrijker gevonden wordt dan gewoonlijk. Dit in tegenstelling tot Aldi en Lidl die in de ogen van de meeste shoppers toch niet een compleet assortiment aanbieden waardoor men minder vaak deze formules bezoekt.

3. Formules met veel vestigingen in de grote steden hebben ingeleverd door het (tijdelijk) lagere inwoneraantal in die steden (Dirk, Hoogvliet). De studenten, expats en toeristen bleven namelijk thuis. Bovendien zijn er een behoorlijk aantal gemakwinkels tijdelijk gesloten (AH-to-go, Spar City).

Daarnaast moet worden opgemerkt dat Picnic niet wordt gemeten. Deze marktpartij snoept hoe langer hoe meer af van Hoogvliet, Dirk, Albert Heijn. Albert Heijn heeft nu de tegenaanval ingezet met de lancering van AH Compact in een aantal steden. 
  
Voorspelling 2021
Zolang de lockdown voortduurt, zal het bovenbeschreven patroon zich voortzetten. Maar op het moment dat we weer terug gaan naar het ‘normaal’, zal naar onze mening Albert Heijn als grote winnaar naar boven komen. Als voorloper in online met dan alle winkels weer open en weer veel meer inwoners in de grote steden."

Bron: FMCG

Publicatiedatum: