Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Javier García Linares, Surinver (Spanje):

"Ondanks de pandemie is bio-omzet 31% gestegen"

De horeca en foodservice, die van groot belang zijn voor de afzet van bereide en kant-en-klare producten, hebben in heel Europa sterk te lijden onder de coronamaatregelen. Desondanks hebben bedrijven zoals de Spaanse coöperatie Surinver in dit segment een forse omzetstijging gerealiseerd, wat een beeld geeft van het groeipotentieel voor dit soort producten.

Evenzo is de coöperatie erin geslaagd om meer bio-producten af te zetten. Dit is overigens een segment waar nog heel veel rek op zit in de Spaanse markt.

"Toen de pandemie uitbrak, gingen de consumenten op zoek naar natuurlijke voedingsmiddelen met een langere houdbaarheid, voornamelijk uit angst voor tekorten", zegt Javier García Linares, commercieel directeur van Surinver. "Gelukkig zijn wij in de grote Spaanse supermarktketens sterk aanwezig met dit soort producten, maar vanaf dit jaar zetten we ook sterk in op de afzet in kleinere maar veelbelovende supermarktketens, zoals Family Cash."

“Spaanse supermarkten beginnen geleidelijk kant-en-klaarmaaltijden aan te bieden. Dat is een segment waarin onze producten goed bij aansluiten: geraspte tomaat met olijfolie of met knoflookolie en peterselie of oregano; gegrilde paprika’s; gekarameliseerde paprika, ui of tomaat. Hierdoor is onze omzet in dit segment ook in 2020 kunnen blijven groeien, namelijk met 12%, ook al heeft de horeca gedurende lange tijd de deuren moeten sluiten. Mocht dat kanaal het hele jaar door voor de volle 100% open zijn geweest, dan was onze groei zeker nog veel hoger uitgevallen”, voegt hij eraan toe.

In januari heeft het bedrijf zijn faciliteiten voor de vervaardiging van bereide producten uitgebreid en ook nieuwe verpakkingen geïntroduceerd. “Wij zijn van mening dat de consumptie van deze producten zal blijven toenemen, want ze zijn natuurlijk en kwaliteitsvol en ze leveren tijdwinst op. Het zijn voorgekookte en kant-en-klare producten met een houdbaarheid van 6 maanden”.

Met een omzetgroei van 4% is de balans voor 2020 positief voor Surinver. De opwaartse trend van de voorbije jaren werd dus ondanks de onzekerheid in de AGF-sector vanwege de coronacrisis niet doorbroken.

Deze coöperatie uit Alicante werd in 1974 opgericht door 70 telers. Momenteel bestaat het uit meer dan 400 leden en is het zowel op de binnenlandse markt als in het buitenland sterk aanwezig. Het productassortiment is telkens mee geëvolueerd met de nieuwste trends en behoeften, waarvan ook het gebruik van geïntegreerde gewasbeschermingsstrategieën een voorbeeld is.

De leden van de vereniging hebben immers op die manier biocertificaten behaald voor hun teelt die gekenmerkt wordt door het gebruik van grondstoffen van natuurlijke oorsprong. Surinver heeft overigens in het boekjaar 2020 (oktober 2019-september 2020) een omzetgroei van 31% gerealiseerd in het bio-segment.

“Ondanks het feit dat de pandemie de economie aantast, blijft de bio-consument om deze producten vragen. Hij blijft trouw aan zijn filosofie. En ook al ligt de vraag naar bio-producten nog steeds ver achter op die naar conventionele producten in Spanje, toch stellen we vast dat de bio-consumptie gestaag toeneemt”, benadrukt Javier García Linares.

“Na de positieve resultaten in 2020 vatten we nu het jaar 2021 aan met de blik gericht op enkele grote doelstellingen zoals blijven groeien met verse producten, de opwaartse trend van het bio-segment en de kant-en-klare producten in stand houden en blijven focussen op een steeds duurzamere landbouw”, besluit hij.

Voor meer informatie:
Javier Antonio García Linares
Surinver
Tel: +34 966 766 068 (Spanje)
jagarcia@surinver.es
www.surinver.es