Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Op zijn Westlands van de heftruck naar transportplanning

Tholen - De ruim veertig jaar in de logistiek zijn voorbijgevlogen. De gelegenheid om eens een carrièreswitch te maken, was er niet, de behoefte eigenlijk ook niet. “Om het voor elkaar te krijgen, maakt elke dag tot een ervaring”, vertelt Joop Maat, transportplanner bij ABC Logistics.

Snelheid en hectiek zijn voor hem ‘dagelijkse kost’. Vooruitkijkend liggen er de nodige uitdagingen in het verschiet zoals de Brexit, files, geblokte aflevertijden, vergrijzing van vrachtwagenchauffeurs, et cetera. Joop blijft er rustig onder. “Ik word er niet warm of koud meer van. In die veertig jaar dat ik hier werk is geen dag hetzelfde geweest en geen jaar verlopen als gepland. Bij de begroting van dit jaar hadden we geen rekening gehouden met corona en lockdown van de horeca. Een aantal klanten heb ik dit jaar bijna niet gezien, anderen juist vaker.”

Hectische tijden
Zijn jarenlange ervaring in het transport geeft Joop het vertrouwen de aanstaande hectische tijden te kunnen doorstaan. Op het moment van dit interview (december 2020) is nog altijd niet duidelijk welke regels per 1 januari voor handel met het Verenigd Koninkrijk gaan gelden. ABC Logistics verzorgt onder andere dagelijks meerdere groepagevrachten naar het Verenigd Koninkrijk (inclusief bootovergang) en Duitsland als binnenlandse transportopties voor meerdere klanten. “Wij hebben het voordeel dat we over eigen douanefaciliteiten beschikken met jarenlange ervaring met betrekking tot import, export, directe en fiscale vertegenwoordiging. We weten wát we moeten doen, maar kunnen nog niet bepalen hoe we het gaan doen. Meest zorgwekkend is dat Engelse klanten niet eens zo bezig zijn met Brexit. Op handelsmarkten is het alsof je jaren teruggaat in de tijd. Er wordt vaak nog contant afgerekend en hun boekhouding staat op de achterkant van een sigarenkistje. Die handelaren beseffen niet wat er allemaal bij komt kijken en geven aan dat we gewoon maar wat extra moeten rekenen en het daarvoor moeten regelen. We hebben één voordeel, Brexit valt buiten het Hollands seizoen, dus is het voor ons een wat rustiger tijd.”

Loopbaan
Joops ervaring loopt parallel op met de groei en ontwikkelingen van ABC Logistics en voorlopers daarvan. “Ik ben begonnen bij Valstar & Co. B.V. en de enige werknemer die nog is aangenomen door de oude Ful Valstar, buiten zijn zoon Mart natuurlijk, de huidige eigenaar. Ik heb het bedrijf enorm zien groeien en moderniseren tot de Best Fresh Group. Dat heeft mij ook de kans gegeven om door te groeien en aan de basis te hebben gestaan van het huidige ABC Logistics.”

Joop begon als schoolverlater op zijn achttiende als heftruckchauffeur. De werkzaamheden in de loods van toen zijn onvergelijkbaar met die van nu. Er waren nog geen dockstations, elektrische pompwagens, luchtvering en pallets waren te duur, herinnert Joop zich. De meeste handel werd los in de vrachtwagens geladen en dat betekende sjouwen en aanpakken. “Nu hebben we drie laadmomenten op een dag maar toen moest alles vóór twaalf uur geladen zijn. Als er dan iemand uit Noord-Holland aankwam met 300 zakken witte kool van 25 kilo, kon je daar meteen aan beginnen. Als jonge jongen denk je dan: “dat doe ik wel even” maar na 10 zakken krijg je geen grip meer op die kool.”

Naar kantoor
Na 18 jaar in de loods kwam Joop op zijn ‘Westlands’ in 1998 op kantoor terecht. “Mart Valstar kwam naar me toe en zei dat ik voortaan de transportplanning moest gaan doen. Ik vroeg: “Wat moet ik dan precies doen?” “Dat weet je wel”, was het antwoord en toen was ik ingewerkt.” Waar Joop trots op is zijn de derde klanten die kiezen voor de services van ABC Logistics. “Ondanks dat er heel veel grotere spelers op de markt zijn, komen ze toch bij ons terecht vanwege de persoonlijke benadering. Vaak heb ik aan een half woord genoeg en ga ik het meteen voor ze regelen.”

Het werk van Joop is hectisch en maakt dat de tijd voorbij vliegt. “Op een cursus timemanagement werd geadviseerd eens per drie kwartier je e-mail te checken, maar als ik dat doe, dan staat de telefoon roodgloeiend. Op een mail die wordt verstuurd, verwacht de klant meteen een antwoord.

De behoefte aan een rustiger omgeving was er wel eens maar het werk ging altijd voor. “ABC Logistics is een hechte club. Ik heb hier leren werken en je krijgt daar ook de waardering voor”, besluit Joop. 

Dit artikel verscheen eerder in editie 12, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Joop Maat
joop.maat@abclogistics.nl