Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Christiaan Rijnhout, Roamler:

"Na succes Berry Monitor gaan we aan de slag met hardfruit en vruchtgroenten"

Tholen - Twee maanden terug introduceerden we op deze site de start van de Berry Monitor van Roamler. Met de monitor geeft het crowdsourcingsplatform haar abonnees realtime inzicht in de actuele situatie van de prijs, kwaliteit en leveranciers van aardbeien, blauwe en rode bessen, frambozen en bramen bij de Europese retail.

Christiaan Rijnhout van Roamler is erg enthousiast over de reacties op de Berry Monitor. "Er was echt enorm veel interesse, zowel van handelspartijen, (overzeese) leveranciers als vanuit het retailkanaal. We starten met het monitoren van het zachtfruitschap in negen landen, maar ik sluit niet uit dat dit nog uitgebreid wordt met supermarkten in enkele andere Oost-Europese landen."


Jilles Klumper en Christiaan Rijnhout van Roamler

"Met name naar de data van de zachtfruitverkoop in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland is grote belangstelling. We overwegen daarom in plaats van de maandelijkse veldbezoeken de frequentie in deze twee landen te verhogen naar eens in de twee weken om nog dichter op de bal te zitten. Ook hebben we besloten de Nederlandse markt aan de monitor toe te voegen. Die markt is weliswaar niet zo gefragmenteerd, maar de data voorziet wel in een wens van onze klanten."

Na drie testrondes is inmiddels de eerste januari-ronde bij de Europese retail al geweest en is de eerste data vergaard bij 600 locaties van Europese supermarkten, inclusief Aldi, Lidl, Tesco, Carrefour en E-Leclerc. "'As we speak' verschijnt de eerste data bij onze abonnees in het dashboard. Zij krijgen gedetailleerde rapportages over eenheid, prijs en promotie, inclusief foto's van prijskaartjes en landen van herkomst van elk product. Alle foto's zijn makkelijk te bekijken en te downloaden vanuit de online omgeving. Een nieuwe tool die we hebben toegevoegd is dat er ook een zoekmachine is geïmplementeerd, zodat je eenvoudig afwijkingen in het schap kunt analyseren. We maken per ronde wel 8.000 foto's, dus je kunt begrijpen dat je die niet allemaal afzonderlijk wilt bekijken."


De supermarktketens die bezocht worden met de Berry Monitor
Klik hier voor een uitvergroting

Het succes in het zachtfruit zorgt ervoor dat de monitor snel opvolging zal krijgen van andere productgroepen. "We kregen naar aanleiding van het artikel veel telers van andere producten die ook interesse hadden. Daar gaan we ook mee aan de slag. We beginnen met een Hardfruit Monitor en vruchtgroenten worden de volgende categorie. Dat wordt nog een uitdaging, gezien de breedte van het tomaten-assortiment, maar daar gaan we zeker uitkomen", besluit Christiaan.

Voor meer informatie:
Roamler Nederland
Christiaan Rijnhout
Westerdoksdijk 411
Amsterdam
Mob: +316-82800186
christiaan.rijnhout@roamler.com   
www.roamler.nl