Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

AH ontwikkelt twee nieuwe ‘Beter voor’-programma’s samen met groente- en fruittelers

Net zoals het inmiddels erkende ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’-programma in de zuivelketen ontwikkelt Albert Heijn nu ook een ‘Beter voor’-programma samen met groente- en fruittelers.

Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: "Bij Albert Heijn werken we voor ons vers assortiment - van appels tot spruiten, van zuivel tot varkensvlees - al jaren samen met strategische partners, telers en boeren. We kennen onze telers en boeren dan ook al vaak van generatie op generatie en we werken samen met hen via programma’s aan ons assortiment en aan de toekomst. We kopen onze producten al jaren zo dichtbij als mogelijk in en zo ver als noodzakelijk. Dat betekent dat het merendeel van ons assortiment uit Nederland komt. We leggen de lat hoog als het gaat om versheid, kwaliteit en duurzaamheid. Voor de extra inspanning die daarvoor nodig is, betalen wij de boeren en telers extra. Dat biedt hen zekerheid en continuïteit zodat ze kunnen investeren in hun bedrijven en zo verdient iedereen in de keten een eerlijke boterham, nu en in de toekomst. In navolging van de succesvolle samenwerking in de zuivelketen zetten wij nu eenzelfde stap in de varkensvleesketen en in onze groente- en fruitketen. Beter voor onze ketens én voor onze klanten."

‘Beter voor’-programma nu ook binnen de varkens-, en groente- en fruitketen
Binnen de ‘Beter voor’-programma’s is een duurzame samenwerking met een gezond verdienmodel voor alle betrokken partijen het uitgangspunt. Het wederzijds vertrouwen en de lange termijnsamenwerking vanuit Albert Heijn maken investeringen in de toekomst van de bedrijven mogelijk. Met de 200 vaste groente- en fruittelers wordt een volgende stap gezet in duurzame bedrijfsvoering met zorg voor beter klimaat en biodiversiteit. Door de samenwerking met varkenshouders te intensiveren kan Albert Heijn klanten precies vertellen waar het verse varkensvlees vandaan komt.

Jaap Kreuger, varkenshouder en deelnemer aan het programma: "Met deze samenwerking versterken we de directe verbinding met de consument in Nederland. We zijn blij met dit programma. Het is ambitieus, heeft een lange termijn agenda en biedt ons perspectief.’’

‘Beter voor’-programma binnen de groente- en fruitketen

Natuur 
De telers werken zoveel mogelijk samen met de natuur én zetten zich in voor het vergroten van de biodiversiteit en verlagen klimaatimpact. Zo werken de telers aan een gezonde en vruchtbare bodem. Bijvoorbeeld door volledige vruchtwisseling, door het zaaien van groenbemesters bij vollegrondsgroente of het inzaaien van akkerranden met bloemen en kruiden door de aardappel- en vollegrondtelers. Deze bloemen- en kruidenrijke akkerranden - inmiddels meer dan 35 kilometer - staan in de lente in bloei en trekken veel soorten insecten en vogels aan. De kruidenrijke akkerranden verfraaien het landschap en verbeteren de waterkwaliteit. Bovendien bestrijden de telers van tomaat, paprika, komkommer en zacht fruit momenteel al zoveel mogelijk hun gewassen met natuurlijke vijanden, zoals roofmijten of lieveheersbeestjes in plaats van met chemische bestrijdingsmiddelen. In het ‘Beter Voor Natuur en Boer’-programma zal Albert Heijn en de telers meer initiatieven ontwikkelen om impact op het klimaat te verlagen en biodiversiteit te vergroten. Bijvoorbeeld door over te stappen op 100% groene stroom en met de plaatsing van insectenhotels bij iedere boerderij."  

Boer 
"Albert Heijn werkt al vele jaren intensief en transparant samen met vaste groente- en fruittelers. Deze samenwerking is succesvol en duurt in veel gevallen al tientallen jaren. Langlopende relaties leiden tot zekerheid bij zowel de boer als bij Albert Heijn. Zo kunnen de boeren met meer zekerheid ondernemen en investeren in duurzame productiemethoden. Dit geeft hen een gezonde basis het bedrijf om door te kunnen geven aan de volgende generatie. Het ‘Beter voor’-programma zal naast afspraken over afnamegarantie van de oogsten - ongeacht wat de natuur geeft - en eerlijke prijzen, ook compensatie voor extra duurzaamheidsinitiatieven bieden. Hierdoor kunnen telers met vertrouwen kiezen voor een duurzame bedrijfsvoering."

Bron: AH

Publicatiedatum: