Tholen – In de afgelopen weken heeft Spanje te maken gehad met extreem winterweer. Een storm zorgde voor ongekend lage temperaturen en in bepaalde gebieden van het land is er veel sneeuw gevallen. Hierdoor zijn de productie van verschillende groentesoorten verstoord en zijn er voor bepaalde producten tekorten ontstaan op de markt.
Foto: Lege schappen bij Albert Heijn
Supermarktketen Colruyt uit België merkt de gevolgen van de koudegolf door vertraagde leveringen van bepaalde groentensoorten. “Courgettes, aubergines, paprika, tomaat, broccoli en bloemkool is moeilijk op het moment”, vertelt Hanne Poppe van Colruyt. “Onze groenten komen vooral uit de gebieden Murcia en Almeria. Hoewel het daar niet gesneeuwd heeft, waren er wel erg koude temperaturen en vorst die de groei vertraagd hebben. Nu de koudegolf volgde bovendien veel neerslag, waardoor de telers niet op het veld konden om te oogsten. Tel daar nog eens de hevige sneeuwbal in de rest van het land bij, waardoor er hier en daar transportproblemen ontstonden.”
“Het is op dit moment een uitdaging om aan voldoende kwalitatief product te geraken, maar moeilijk gaat ook. Door de contracten van onze aankopers en het feit dat we ook in Italië groenten sourcen, kunnen we onze klanten toch voldoende product aanbieden. Er zijn op dit moment geen noemenswaardige problemen of structurele tekorten, dus ook geen grote gaten in onze schappen”, zegt Hanne. “We verwachten ook geen lege rayons in de komende dagen. Integendeel, we verwachten dat de situatie zich midden deze week weer normaliseert. Op dit moment zijn de weersomstandigheden in de teeltgebieden in Spanje namelijk flink verbeterd.”
“De prijzen daarentegen een stuk duurder. Doordat wij prijsvolger zijn, volgen we de standaard in de markt en passen we onze prijs daarop aan”, legt Hanne uit. “Als Colruyt Group hebben wij een groot volume te verzetten en hebben we werk gemaakt van transparante communicatie naar onze klanten. Zo hebben we affiches in de versmarkt die aangeven dat er mogelijks minder aanbod is van bepaalde groenten door het slechte weer in Spanje. Op deze manier informeren we onze klanten en maken we de situatie zichtbaar.”
Carrefour
Volgens Carrefour is de situatie inmiddels al wat genormaliseerd, maar ook deze retailer heeft te maken gehad met verstoorde leveringen. “De meest geraakte producten waren aubergines, courgettes, komkommers, broccoli en bloemkool”, vertelt Aurelie Gerth van Carrefour. “Ons voordeel is dat we werken met seizoenscontracten, waardoor de producenten ons met voorrang hebben beleverd. Hierdoor zijn we in grote mate gespaard gebleven van grote toeleveringsproblemen.”
Aldi
Ook Aldi België kampt met wat problemen, maar volgens Category Manager AGF, Kilian De Geyter valt het mee. "Dit komt door de jarenlange samenwerking met dezelfde leveranciers, die op hun beurt ook met vaste producenten samenwerken. Deze relaties worden niet gelijk opgeblazen omwille van een moeilijke periode. De prijzen van de producten stijgen natuurlijk wel.
"Courgettes, komkommer en aubergines zijn de moeilijkste artikelen. De losse aubergines zijn vanaf vandaag uit ons assortiment en de losse courgettes vanaf volgende week. Er zijn wel alternatieven uit Italië, Marokko en Egypte, maar dit is niet altijd werkbaar omdat wij specifieke eisen stellen op het vlak van residuen en het aantal werkzame stoffen", zegt Kilian.