Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Reactie op column

Niemand wil biologisch weer terug in plastic…

Onlangs schreef Suzanne van der Pijl een column: 'Gaat biologisch weer terug in plastic?' Deze column werd geplaatst in diverse vakmedia zoals Biojournaal, Foodlog, VMT, et cetera. En heeft veel reacties opgeroepen. Dat was ook de bedoeling. Want met een column als deze wil ik dit aankomende issue agenderen. Liefst op een moment dat er nog wat aan te doen is.

Daarom ben ik blij met de reacties van Skal en Bionext die enkele nuances aangeven bij de interpretatie van mijn tekst. Er lijken toch wat mogelijkheden voor verkoop van biologisch zonder plastic.
Ook geven beide organisaties aan dat het wel degelijk is toegestaan om biologische producten onverpakt te blijven verkopen. Dat klopt natuurlijk. Voorwaarde is echter, dat als een winkel ook gangbaar onverpakte AGF-producten verkoopt er voor die winkel een certificatieplicht geldt. En daar zit hem nou net de crux. Die certificatieplicht voor winkels zou er wel eens toe kunnen leiden dat het eenvoudiger is om biologisch te gaan verpakken in plastic dan om te voldoen aan de eisen en kosten van die certificatieplicht. En juist dat vraagstuk heb ik willen agenderen. In de komende maanden zullen we zien hoe een en ander in de praktijk gaat uitpakken. Maar het moge duidelijk zijn, ik ben er niet gerust op.

Voor de goede orde, ik ben enthousiast over biologisch en koop dus graag biologisch groente en fruit bij mijn vaste leverancier. En die levert het zonder onnodige plastic verpakking. Iets waar steeds meer consumenten naar vragen.

Suzanne van der Pijll

Voor meer informatie: suzanne.van.der.pijll@schuttelaar.nl 

Publicatiedatum: