De gevolgen van de coronapandemie, de digitale economie en de energietransitie. Dat zijn drie hoofdonderwerpen waar de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in 2021 extra aandacht voor heeft. De ACM zal ook vervolgonderzoek doen naar prijzen van agrarische producten in de agronutri monitor. Daarnaast rondt de ACM een onderzoek af naar een mogelijk inkoopkartel in de agrarische sector.
De ACM geeft in 2021 meer aandacht aan kwetsbare consumenten die door de coronacrisis harder worden geraakt. Voor hen komt bijvoorbeeld extra voorlichting om hen te wijzen op hun rechten. De ACM zal dit jaar ook onderzoeken afronden of leveranciers oneigenlijke druk hebben uitgeoefend op winkeliers om hun prijzen te verhogen. De ACM onderzoekt in samenwerking met bedrijven de effectiviteit van online uitingen die de transparantie verbeteren.
De ACM start ook een verkennend onderzoek naar de gevolgen van de coronacrisis voor fysieke winkels. De verwachting is dat de stijging van het online winkelen tijdens de coronacrisis voor een deel blijvend is. Dat betekent dat er straks meer winkels in straten en winkelcentra leeg blijven en winkelgebieden hun aantrekkelijkheid kunnen verliezen. De ACM onderzoekt hoe zij kan bijdragen aan het oplossen van deze problematiek.
Nederland staat voor de opgave om in 2050 CO2-neutraal te zijn. Daarom zet Nederland in op een transitie naar duurzame energie. De ACM gaat ruimte geven aan netbeheerders voor experimenten die de energietransitie bevorderen, bijvoorbeeld met waterstof. De ACM voorziet ook dat de energietransitie tot hogere kosten leidt. Naast duurzaamheid is ook betaalbaarheid van energie voor consumenten van groot belang. Daarom gaat de ACM onderzoek doen naar de betaalbaarheid van energie voor consumenten, ook op langere termijn.
Meer informatie is te vinden in de publicatie Focus Werkzaamheden ACM Dit gaat de ACM in 2021 doen op de website van de organisatie.
Bron: Autoriteit Consument & Markt