Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Assortiment gesneden groenten verliest én wint terrein

“Het jaar 2020 willen we het liefst zo snel mogelijk vergeten wat betreft het assortiment vers gesneden groenten", zegt Andrea Montagna, directeur van het Italiaanse Unione Italiana Food IV Gamma. "Toch waren er aanbieders die ondanks de neerwaartse trend hun marktaandeel hebben weten te behouden of zelfs te verhogen. De winkels die een groot assortiment met verschillende merken hebben, hebben de verliezen binnen de perken weten te houden."

De consument wordt aangespoord door de keuzemogelijkheden. "In de Verenigde staten is de afzet van gesneden groenten zelfs toegenomen in de eerste maanden van de coronacrisis. Dit werd namelijk gezien als een garantie voor gezond en veilig voedsel.” 

Andrea Montagna op archiefbeeld

De verliezen voor gesneden sla, dat 80% van de aankoop van verse groenten vertegenwoordigt, is in november beperkt gebleven tot 1,6%, maar in december daalde dit met 3,5% als gevolg van de nieuwe beperkingen.

“De zogeheten saladbowls, die veel worden gebruikt voor een lunch buitenshuis, hebben na de snelle omzetgroei van afgelopen jaren, te maken met een daling van 29%. Wij denken dat deze referenties de verloren tijd kunnen inhalen als de pandemie voorbij is.”

Momenteel zijn er problemen met de oogst van de gewassen. De hoge temperaturen in november hebben geleid tot een voortijdige rijping van de veldsla. Dit resulteerde in een verlies van 25%, wat op zijn beurt zal leiden tot een tekort tot half februari.

“Ondanks de huidige situatie, blijven we doorgaan met investeren. In de Verenigde Staten heeft de groei doorgezet, ook omdat de producten een lange houdbaarheid hebben. We moeten daarom blijven investeren in onderzoek om niet achterop te raken en we moeten zorgen dat we direct kunnen reageren als de situatie zich normaliseert”, besluit Montagna.

Voor meer informatie:
Andrea Montagna
Unione Italiana Food IV Gamma
Viale del Poggio Fiorito, 61 - 0144 Roma
Italië
+39 06 8091071
unionfood@unionfood.it
www.unioneitalianafood.it

Publicatiedatum: