Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Al langer groeiende bezorgtrend aangejaagd door pandemie

Maaltijd- en boodschapbezorging grote winnaar van coronacrisis

Maaltijddelivery en boodschappenbezorging zijn de twee grote winnaars van de coronacrisis. In 2020 groeide de totale deliverymarkt met 43,1% ten opzichte van 2019. Inmiddels zijn de deliveryspelers samen goed voor bijna 10% van de totale uitgaven aan eten en drinken, meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN).

De bezorging van maaltijden door foodservice groeide naar schatting van het FSIN met maar liefst 37% naar ruim €2,7 miljard in 2020. Zonder corona zou de omzetgroei van maaltijdbezorging in 2020 naar schatting rond de 14% zijn geweest. In 2020 was maaltijdbezorging vanwege de coronacrisis goed voor bijna 23% van de totaalmarkt voor buitenshuis eten en drinken. De exacte marktcijfers worden eind januari bekend, waardoor dit percentage nog licht kan afwijken.

Retail bezorgt helft meer
Nog harder dan maaltijddelivery groeide boodschappenbezorging. In 2020 nam de bezorging van boodschappen door foodretail (supermarkten en speciaalzaken) toe met naar schatting ruim 49% naar bijna €2,7 miljard. Dat is ruim €600 miljoen meer dan oorspronkelijk ingeschat, waarmee het marktaandeel van totaal delivery vanuit foodretail (inclusief wijnbezorging, taart, versboxen etc) nu op 6,1% ligt.

“Corona heeft gefungeerd als aanjager. Delivery was al langer een groeiende trend, maar heeft dit jaar een vlucht genomen”, aldus Inga Blokker, directeur van The Food Research Company, het onderzoeksbureau van het FSIN. Blokker: “Mensen die normaal nooit bestellen, hebben noodgedwongen kennisgemaakt met het gemak van thuis warme maaltijden en boodschappen laten bezorgen.”

Meer doordeweeks
Niet alleen kozen meer consumenten voor bezorgen, ook nam de bestelfrequentie per klant toe. Consumenten bestellen niet alleen meer op zondagavond een maaltijd, maar ook vaker op doordeweekse dagen. Uit de onlangs gepubliceerde Foodshopper Monitor, een jaarlijks consumentenonderzoek door het FSIN, blijkt dat vooral jongere generaties steeds vaker kiezen voor een bezorgmaaltijd als ze geen zin hebben om te koken. Voor millennials en Generatie Z is een maaltijd laten bezorgen het meest genoemde alternatief wanneer ze geen zin hebben om te koken. In 2018 was dat ‘ik kook alsnog’. 

Volgens Blokker is de klok wat betreft de groei van de deliverymarkt “een paar jaar vooruitgezet.” Bezorgketens openden dit jaar meer nieuwe vestigingen en ketens die nog niet of weinig bezorgden, schakelden versneld over. De variatie in het aanbod nam daardoor toe.

Groei is structureel
De groei die nu versneld is ingezet, verdwijnt niet zomaar als de coronamaatregelen voorbij zijn, meent Blokker. “Ook mensen die eerder nooit eten of boodschappen bestellen, zullen dat na corona zo nu en dan blijven doen. Bovendien is er een grote groep jonge mensen die regelmatig geen zin heeft om te koken, waarvan we in ons consumentenonderzoek zien dat maaltijdbezorging voor hen op zo’n moment de meest natuurlijke optie is. Méér dan een kant-en-klaarmaaltijd van de supermarkt, bijvoorbeeld. Dat belooft ook voor de toekomst groei voor de bezorgmarkt. Hoewel de deliveryomzet in 2021 zeker niet zo’n vlucht zal nemen als in 2020, staan voor wat fooddelivery betreft de seinen voor toekomstige groei op groen.”

Bron: FSIN

 

Publicatiedatum: