Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Viktor Vijverberg, Freight Line Europe

“Nog steeds A voor B levering op VK dankzij digitalisering processen”

Tholen – De eerste dagen in januari was het rustig op de veerboten richting het Verenigd Koninkrijk en zijn het vooral de transporteurs van groenten, fruit, bloemen en planten geweest die gebruik maakten van de ferry verbindingen. Viktor Vijverberg van Freight Line Europe is er gerust op dat de door de specialist in geconditioneerd transport getroffen voorbereidingen hun vruchten zullen afwerpen in de komende weken. “ We zitten qua volume sowieso in het laagseizoen en dat geeft ons en onze klanten in elk geval de tijd om te wennen aan de nieuwe procedure van orderopgave en de noodzaak van het digitaal uitwisselen van data.”

In voorbereiding op de Brexit heeft FLE de handen ineengeslagen met CSI Fresh. Zij hebben een platform ontwikkeld, waarop hun Broker in het VK en FLE zijn aangesloten, om snelle uitwisseling van data mogelijk te maken.  “Onze klanten leveren hun laadopdrachten via onze web portal of via een XML-koppeling aan. Vervolgens worden deze digitaal doorgestuurd naar CSI-Fresh die voor de exportdocumentatie zorg draagt en bij hun partner in het VK een vooraanmelding voor aangifte ten invoer doet. Een snellere afhandeling van de noodzakelijke douane formaliteiten bestaat er niet”

Een aantal klanten levert overigens al jaren hun orders digitaal aan. “ We zijn niet helemaal onbekend met digitale orderopgave, maar dit nieuwe platform stelt ons in staat onze klanten nog steeds dezelfde dienstverlening aan te bieden die ze voor 1 januari van ons gewend waren. Wij zijn nog steeds in staat om in de ochtend orders aan te nemen die we dezelfde nacht nog in het VK aanleveren. Het zal duidelijk zijn dat er achter de schermen veel meer dient te worden georganiseerd om dit nog steeds mogelijk te maken. Het geeft echter veel voldoening om te zien dat de investeringen die wij op het gebied van automatisering hebben gedaan en de tijd en energie die we aan voorbereiding hebben besteed zich terugbetalen “

Viktor geeft aan dat de gevolgen van Brexit hem tot op heden zijn meegevallen. “Er was weliswaar slechts net voor de deadline een deal tussen het VK en de EU en we werden op zaterdag 2 januari direct toch nog met een aantal onverwachte aanpassingen in de formaliteiten geconfronteerd, maar die hebben we meteen kunnen tackelen. Wij hebben dus gewoon ons ding kunnen doen en ook van chaos in de havens bij de ferry maatschappijen is geen sprake geweest.”

Wat er in de komende weken qua congestie en vertragingen in de havens en bij de Eurotunnel gaat gebeuren, is moeilijk in te schatten. “ De producten die als extra voorraad in december naar het VK zijn vervoerd zullen langzaam op gaan raken. Daarnaast zal in de komende maanden ook van een groeiend volume aan AGF sprake zijn. Het aantal transportbewegingen tussen het VK en de EU zal dus snel gaan toenemen. Wij hebben de uitdagingen van het proces van extra formulieren en inspecties tijdig onderkend en ondervangen en zijn nu vooral aan het finetunen.’’


Voor meer informatie:
Viktor Vijverberg
Freight Line Europe
Honderdland 791
2676 LV Maasdijk
Tel: +31 (0)174 520010
vvijverberg@fle-nl.com        
www.fle-nl.com