Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Bedrijven vragen massaal om GS1 barcodes"

Nederlandse bedrijven staan te springen om GS1 barcodes, zo stelt GS1 Nederland. In het afgelopen jaar hebben ruim 4.500 nieuwe bedrijven zich bij het bedrijf aangemeld, omdat ze een unieke barcode op hun producten willen voor (online) verkopen. GS1 Nederland heeft nu ruim 26.000 bedrijven aangesloten, een groei van bijna 20 procent. De GS1 barcode is een hot topic en onmisbaar in het verkoopproces.

Corona zorgde voor een boost aan online verkopen. Vooral de combinatie van winkel en online verkoop lieten sterke groeicijfers zien. Kleine en middelgrote bedrijven kunnen via online verkoopkanalen hun producten aanbieden en zo meeliften op de bol.coms, Amazons en Alibaba’s van deze wereld. De vraag om barcodes zagen we dan ook vooral in bedrijven die hun producten via deze online platformen wilden gaan verkopen.

EAN is onmisbaar als je wilt verkopen
Ondernemers moeten de unieke geregistreerde barcodes aanschaffen als zij hun producten aan de man willen brengen. Ook al kan iedereen EAN codes genereren, EAN codes moeten herleidbaar zijn tot een verkoper. GS1 houdt de registratie daarvan bij. (Online) retailers willen daarom alleen officieel geregistreerde barcodes. 

Marieke van der Spruit, manager communicatie GS1 Nederland: “GS1 barcodes zijn al bijna 50 jaar dé manier om producten te identificeren. GS1 codes zijn als een paspoort voor een product. Bedrijven hebben dus die unieke barcode nodig, omdat een product dan werkelijk óveral verkocht kunnen worden: zowel op het schap als online.”

Geregistreerde barcode: duidelijk welk product bij welke artikelcode hoort
Het registreren is nodig omdat de unieke artikelnummers een rol spelen in bijna alle processen, van voorraadbeheer tot advertenties en van inkoop tot orderpicking. Nu nog verspilt (online) retail tijd, geld en middelen aan het op orde krijgen en houden van hun data voor hun (digitale) schappen.

Ook de merkeigenaar ziet dat hun producten online niet altijd goed zichtbaar zijn of zelfs verkeerd staan. De basisgegevens van producten (zoals merknaam, productomschrijving, gewicht, en foto’s) worden geregistreerd en zorgt ervoor dat altijd voor iedereen duidelijk is welk product bij welke artikelcode hoort.

Drie snelle factchecks over de barcode

  1. EAN en GS1? EAN is een afkorting van European Article Number. Voordat GS1 Nederland onderdeel werd van de wereldwijde GS1 standaardisatieorganisatie heetten we EAN Nederland. De naam EAN blijft hardnekkig bestaan in Nederland, maar is dus de voorloper van GS1.
  2. De barcodenummers van een product geven het land van productie niet aan. De codes worden aangevraagd bij door de merkeigenaren bij hun nationale GS1-organisaties. Dus de landencode staat voor het land waar het EAN-nummer is aangevraagd, maar de producten kunnen overal gemaakt zijn.
  3. De interesse bij de consument om meer, gedetailleerde en betrouwbare productinformatie te krijgen groeit. De komende jaren zullen bedrijven steeds meer gedetailleerde productinformatie beschikbaar stellen. Ze voegen die data dan toe aan de barcode via een database of op een website.

Voor meer informatie:
GS1 Nederland
Amsterdamseweg 206
1182 HL Amstelveen
+31(0)20 5113 820
info@gs1.nl    
www.gs1.nl    

Publicatiedatum: