Coop Supermarkten behaalde in 2020 16 procent meer omzet dan in 2019. De totale consumentenomzet steeg met bijna € 200 miljoen van € 1,5 miljard (in 52 weken) naar € 1,7 miljard (in 53 weken). Daarmee groeit de coöperatieve supermarktorganisatie opnieuw harder dan de markt (8,9% t/m week 52, bron: Nielsen) die vooral door de maatschappelijke gevolgen van de coronapandemie werd gestuwd. Het marktaandeel nam toe naar 3,9% (2019: 3,7%).
De supermarktbranche realiseerde in 2020 een unieke groei. Coop kon in deze markt een hogere groei realiseren van 16 procent. Dankzij een spot-on positionering van 314 toegankelijke winkels in de nabijheid van de consument, die gemiddeld per aankoop aanzienlijk meer besteedde in de Coop winkels.
Ook online groeit Coop stevig
In e-commerce zette Coop de stevige groei van de afgelopen jaren door. Online boodschappen doen nam in 2020 een vlucht: de online food markt nam met ruim 50 procent toe. Coop groeide zelfs 2,5 keer harder dan de markt. De klantendatabase verdrievoudigde. Reden voor Coop om een gloednieuw e-commerce center in Almere te openen om verdere omzetgroei te faciliteren.
Coop ontwikkelt door
Turbulente omstandigheden weerhouden Coop er niet van om door te ontwikkelen. Een professionaliseringsslag maakt de winkels nog klantgerichter. Met de implementatie van diverse formuleverbeteringen en aanscherping van het assortiment op de lokale marktbehoefte kiest de klant Coop steeds meer als dé supermarkt voor de dagelijkse maaltijd.
Bron: Coop