Tholen – “2020 was een jaar dat toch iets anders is verlopen dan we in de eerste instantie hadden gedacht”, vertelt Filip Fontaine, algemeen directeur van VLAM. “Door het coronavirus raakten we al vrij snel in een lockdown en zeker door de sluiting van alle niet-essentiële winkels was dat een flinke uitdaging. Onze geplande campagnes waren gericht op samen eten en die hebben we drastisch moeten omgooien. We hebben als team ontzettend snel moeten schakelen. De buitenlandse campagnes vielen uit, maar in het binnenland hebben we nieuwe campagnes georganiseerd. De website Lekker van bij ons kreeg anderhalf miljoen bezoekers per maand, dat was fenomenaal. Opvallend was dat de Vlamingen opzoek waren naar zelf koken en specifiek naar comfortfood.”
Filip Fontaine
Wat ook explodeerde was alles dat bij de boer vandaan kwam, oftewel de Korte Keten. “Ook hier hebben we flink op ingezet. Niet door enkel de boer of teler in de kijker te zetten, maar ook de frituren, lokale winkels en buurtsupers. Samen met onze partners hebben we ervoor gezorgd dat de Vlaamse voedingsindustrie top of mind stond bij Vlamingen in het algemeen”, legt Filip uit. “De crisis heeft VLAM, maar natuurlijk ook de andere bedrijven, uit de comfortzone gehaald. En ik ben enorm fier dat we dat zo snel en zo goed gedaan hebben. Het is natuurlijk jammer dat we alle buitenlandse programma’s hebben moeten opschuiven, maar het is niet anders.”
Charter Vlaamse Voeding
“Tussen de twee lockdowns in hebben we samen met 28 federaties om de tafel gezeten om een charter van de Vlaamse voeding creëren, waarbij we het lokale van Vlaanderen naar voren halen. Ons doel is om Vlaanderen als veilig, kwalitatief en smakelijk voedselprodu-cerende gemeenschap terug onder de aandacht te brengen van de modale Vlaming”, zegt Filip. “Volgend jaar draaien we de bladzijde om en hebben we vanuit de Vlaamse regering de opdracht gekregen om de herlancering van de export, met in het achterhoofd brexit, ter harte te nemen. We hebben daar ook bijbehorende middelen voor gekregen en zullen subsidieprogramma’s opzetten voor de exportbedrijven.”
Brexit-adviseur
Om de bedrijven zo goed mogelijk te begeleiden en adviseren heeft VLAM een brexit-adviseur aangenomen, die op 4 januari start. “Deze adviseur heeft zeer veel internationale retail-ervaring en zal gratis ter beschikking staan voor bedrijven die er gebruik van willen maken. Daarnaast gaan we promotie voeren in het buitenland voor Vlaamse producten, om die hele exportbeweging terug op gang te krijgen. Dit zal één van de grootste uitdagingen worden voor 2021, dat we onze steunende rol ten opzichte van de sector spelen, naast onze klassieke werking. Eigenlijk kunnen we terugkijken op een vruchtbaar jaar. Een jaar waarin we gedwongen werden om ons een stukje opnieuw uit te vinden. Winston Churchill zei: ‘Never let a good crisis go to waste’, met die ogen hebben we naar de crisis gekeken en ons best gedaan om het beste ervan te maken.”
Tastings
“Een mooi project waar we hopelijk snel mee aan de slag kunnen zijn de Conference tastings in China. Vorige week hebben we te horen gekregen dat we opnieuw Europese subsidie krijgen voor drie jaar”, zegt Nele Van Avermaet van VLAM. “We zijn al drie jaar bezig met tastings en mede hierdoor zien we onze export naar China elk jaar toenemen. Dit getuigt dat de Chinese consument graag een Belgische Conference-peer eet. Een ander mooi project is het Conference-dossier dat we hebben opgesteld met de NFO. Samen met deze organisatie willen we de Conference onder de aandacht brengen in Oostenrijk en Zwitserland. Helaas is dat dossier dit jaar opgeschort vanwege corona. We hopen dat we volgende oogst onze werkzaam-heden daar kunnen voortzetten.”
Nele Van Avermaet
Beurzen
Vanwege het virus zijn ook heel wat beurzen wereldwijd niet doorgegaan. “Dat is erg jammer, omdat beurzen een mooie manier zijn om als land en samen met de producten in de kijker te staan. Er zijn diverse online beurzen georganiseerd en het was een goede testcase omdat het voor iedereen de eerste keer. Ondanks alle moeite die de organisaties in het online alternatief stoppen is de algehele feedback dat een online beurs nooit een echte beurs kan vervangen”, aldus Nele. Om de Belgische bedrijven in contact te brengen met bedrijven uit Singapore heeft VLAM een virtuele contactdag georganiseerd. “Deze is zeer positief verlopen. We moeten creatief uit de hoek komen om onder de aandacht te blijven en in dit geval is dat heel goed gelukt.”
Filip is inmiddels al anderhalf jaar algemeen directeur bij VLAM en is op een andere manier naar de AGF-sector gaan kijken nu hij ook te maken heeft met de vlees- vis- en zuivelsector. “De sectoren lijken op elkaar, maar hebben ook allemaal andere accenten. Opvallend is dat ze allemaal bijzonder creatief zijn. Eén van de grootste voordelen die enkel de AGF-sector kan maken is de gezondheidsclaim. Ik besef nu pas wat een geweldig marketinginstrument gezondheid is. Groenten en fruit zijn ontzettend gezond en dat is een troef die we meer mogen uitspelen. Als ik terugkijk op mijn carrière heb ik daar meer gebruik van moeten maken. Ik hoop dat iedereen in de sector beseft hoe mooi de producten zijn waar ze mee werken en ik ben er fier op dat we deze mooie bedrijven mogen ondersteunen,”
Voor meer informatie:
Filip Fontaine
Nele Van Avermaet
VLAM
Koning Albert II-laan 35 bus 50
B-1030 Brussel
+ 32(0) 2 552 80 11
[email protected]
[email protected]
www.vlam.be