Kersteditie Primeur

Wat verwachten deze AGF'ers van 2021?

In de Kersteditie van Primeur die deze week is verschenen vragen we bekende AGF'ers naast de impact van het Corona-jaar naar hun verwachting voor 2021.

Jack Aartsen, Aartsen

Een jaar van wederopstanding en terug naar normaal. Ik heb vertrouwen in de kunde in deze wereld dat we weer snel onze vrijheden terug hebben. Het zal altijd een nieuw normaal worden, we zullen ook leren uit deze periode en ons daarop aanpassen. Maar nieuw hoeft niet altijd slechter te zijn, ik kijk vooruit en ben positief.

Steven Martina, The Greenery

Een verdere versnelling van de veranderingen in onze sector door de consolidatie in de markt en de toenemende technologische ontwikkelingen. Deze leiden vervolgens tot ketenoptimalisatie en dwingen iedereen om te komen tot nieuwe businessmodellen. Maar ook gebruik van data en digitalisering wordt nog belangrijker. Zelf lanceren we een webshop voor onze klanten. Gemak, inzicht en 24/7 bestellen. Hier verwacht ik veel van.

Francois Maes, Special Fruit

Dat het alleen maar beter kan. En dat bepaalde sectoren zich zullen moeten heruitvinden om op een duurzame en economisch verantwoorde manier te kunnen blijven ondernemen. We vieren ook dat familie Maes al 70 jaar in AGF zit.

Jelte van Kammen, Harvest House

Ik verwacht dat er snel een vaccin komt en ik hoop dat we snel terug kunnen naar ‘normaal’ en we onze positieve lijn kunnen doorzetten. Daarbij hoop ik dat de horeca en foodservice snel weer kunnen draaien. Aan de andere kant verwacht ik dat het leven nooit meer helemaal wordt zoals voorheen. We hebben nu gezien dat het thuiswerken kan en dat er op afstand ook veel mogelijk is. Kijk maar naar de vergaderingen die digitaal op afstand heel goed te voeren zijn. De techniek is afgelopen jaar in een stroomversnelling gekomen. Daarnaast speelt volgend jaar de Brexit een belangrijke rol. Ik ben benieuwd wat dat voor impact gaat hebben. We hebben ons er zo goed mogelijk op voorbereid.

Jo Lambrecht, BelOrta

2021 wordt een jaar vol uitdagingen, net zoals elk ander jaar trouwens. Met alle vaccin-berichten hopen we uiteraard op enige normalisatie van ons leven zodat we ook weer wat meer van achter ons scherm mogen komen. Anderzijds zijn er n.a.v. de Corona-crisis ook een aantal nieuwe zaken ontstaan die wellicht zullen blijven. Het is aan ons om er rekening mee te houden. Verder zijn er ook heel wat belangrijke uitdagingen die we het hoofd moeten bieden: Brexit en The New Green Deal niet in minst, maar ook voor andere zaken (geopolitiek, markttendensen,…) zal er veel aandacht moeten zijn. In 2020 is er volop gecreëerd en geïnnoveerd, dit zal niet ophouden in 2021 en dat is positief.

Henri Lambriex, RedStar

Mijn verwachtingen van 2021 zijn hoog. 2020 was een financieel goed jaar voor RedStar. Die trend zet zich door. Begin volgend jaar gaan we van start met het uitrollen van onze nieuwe meerjaren-strategie. Een zeer doordacht programma dat we met ons hele managementteam hebben bepaald. 

Romain Cools, Belgapom

“Voor mezelf wordt het een uniek jaar: op 1 juli ga ik met pensioen, ook al blijf ik nog een tijdje ter beschikking voor mijn opvolger. Zeker om samen in november onze vakbeurs Interpom te organiseren. Ik hoop dat het traditioneel Belgapomfeest op de vooravond van de beurs een moment wordt om echt afscheid te nemen van de mensen waarmee ik jaren heb samengewerkt. En ik hoop dat deze beurs ook een nieuwe lente kan inluiden voor de aardappelketen.”

Gerard van den Anker, NFO

We staan voor allerlei maatschappelijke uitdagingen, waarbij de sector onmisbaar is en waar de sterke aandacht voor herstel van biodiversiteit en natuur. Als sector willen we graag die maatschappelijke rol oppakken en fruitteelt kan ook veel bieden. We produceren met een zeer lage footprint en kunnen ook veel betekenen voor biodiversiteit en natuur. Wat maatschappij en de keten de sector moeten bieden om deze rol te vervullen, is vooruitzicht op rendement.

Gert Koekoek, Groenteproductie Flevoland

Ik verwacht en ik hoop, dat in het eerste en tweede kwartaal van het nieuwe jaar het virus ons land verlaat en dat we ons weer kunnen richten op de groei die we in de afgelopen jaren mooi konden vasthouden. Het recente nieuws van het vaccinatieprogramma stemt mij daarin hoopvol.

Eelco Landwaart, Landwaart Culinair

Dat vind ik moeilijk om te zeggen. Als ik terugblik op 2020 dan had niemand zo’n jaar verwacht. Laten we hopen dat 2021 voor iedereen positiever uitpakt. Wel verwacht ik dat we ook in 2021 als speciaalzaak kansen krijgen om ons nog beter te onderscheiden en de consument te verrassen met steeds weer nieuwe producten. Ons motto is en blijft: Aandacht maakt alles lekkerder!”

Annemie van Eepoel, Lizzy’s Nieuwe Oogst

Ik hoop dat de trend van “healthy food” doorzet en mensen nog meer bewuster gaan kiezen voor kwaliteit en smaak zodat alle specialisten die hiermee bezig zijn eindelijk erkenning krijgen voor hun harde werk.

Rogier Coppens, Het Fruithuis

Ik durf niks meer te voorspellen maar de corona zal ons ook nog in 2021 blijven achtervolgen, denk ik.

De interviews volledig lezen? Neem nu een jaarabonnement voor 2021 en wij sturen je de Kersteditie nog toe


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven