Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Graham Eardley, Eardley International, over Brexit

"Ik denk niet dat veel mensen door hebben welk rampscenario er aan het ontstaan is"

Vrachtwagens die proberen het Verenigd Koninkrijk te verlaten, moeten rekenen op een wachttijd van 6 tot 10 uur bij de shuttle, die de hoofduitgangsroute van het VK is. "Het is een complete en volslagen puinhoop," zegt Graham Eardley van transportbedrijf Eardley International. "Naast een toename van het verkeer dat probeert door te komen, zijn de shuttle- en ferryhavens hun verschillende post-Brexit systemen van tijd tot tijd aan het testen om te zien of ze gaan werken. Nu, iedereen ziet dát ze niet gaan werken. Ik denk niet dat veel mensen zich realiseren wat voor een chaos het gevolg is."

Volgens Graham heeft de shuttle een proef gedaan om aan te tonen wat er na 1 januari zou kunnen gebeuren. Ze hielden elke vrachtwagen die aankwam met vijf minuten tegen en binnen een uur was er een staart van 10 kilometer lang op de snelweg. "Uit de test blijkt wat er gaat gebeuren als je dit element toevoegt aan de douane, het systeem kan het gewoonweg niet aan! Er is geen enkele andere haven die dit soort verkeersvolumes doet zoals de route Folkestone / Dover-Calais, maar de Britse overheid heeft er het hoofd niet bij."

Overheidsfalen
"Het is weerzinwekkend dat we een regering kiezen om beslissingen te nemen en zogenaamd het beste te doen voor het land, maar ze kunnen niet eens in een kamer bij elkaar komen en een deal sluiten. Sommigen zeggen zelfs dat de WTO-tarieven niet zo slecht zouden zijn, maar zij hebben geen idee wat ze zeggen. Het Verenigd Koninkrijk exporteert natuurlijk al goederen en we kunnen de douaneprocedures uitvoeren, maar het aantal douaneprocedures dat vanaf 1 januari moet plaatsvinden is niet haalbaar. Er zijn proeven gedaan door de verladers, DFDS en de shuttle bijvoorbeeld, en iedereen heeft gezegd dat de backoffice van het HRMC voor alle douanedocumenten niet krachtig genoeg is en elke keer hebben ze gefaald. Dus als je met een bederfelijke lading in de haven komt en de computer zegt dat hij je niet herkent, werkt de barcode niet, dan moet je de chauffeur ergens parkeren omdat hij niet naar binnen kan. We kijken naar een vertraging van minstens een dag mogelijk twee, die je je met een versproduct gewoon niet kunt veroorloven."

"Normaal gesproken is de aanloop naar Kerst voor ons een zeer drukke tijd, iedereen wil dubbele vrachtwagens. Andere jaren zetten we onze tanden op elkaar en tegen Kerstavond dacht je dan: ‘Wow, we hebben het weer voor elkaar gekregen!’ Maar dit jaar, met nog twee weken te gaan tot Kerst, zitten we alweer vast, zodra je een aantal vrachtwagens hebt die een paar uur vertraging hebben is de impact daarvan op een lopend programma enorm."

"Als we goederen importeren en om 10 uur 's ochtends een leveringsslot hebben bij een supermarkt DC en onze vrachtwagen komt daar pas om zes uur 's avonds aan, dan zeggen ze: ‘Sorry dat je je slot hebt gemist, kom morgen maar terug.’ Als je dat vermenig-vuldigt met de hoeveelheid verkeer dat zich verplaatst, is het een enorme puinhoop."

Zeer donkere tijden
"Het zijn zeer donkere tijden waarin we leven. Ik kan me niet heugen dat ik me zo pessimistisch heb gevoeld, ik weet niet hoe we het de komende 3 of 4 weken moeten gaan doen. De Britse regering focust zich terecht op de pandemie, maar ze hebben deze kwestie uit hun handen laten vallen."

Graham heeft een paar mensen gesproken, die denken dat alles een paar maanden kan worden uitgesteld. Hij is er zelf niet zeker van, maar hoopt dat het wordt uitgesteld, omdat niemand er nog klaar voor is. "Als de deal tussen het Verenigd Koninkrijk en de WTO crasht, zal alles om ons heen instorten. Als de gewone man de implicaties hiervan zou kennen, zouden ze geschokt zijn. Zodra mensen beginnen te zien dat het voedsel in de schappen met 20-30% in prijs is gestegen, zullen ze zich realiseren dat Brexit een vergissing was."

"Zelfs als er morgen een deal komt, is er niet genoeg tijd om alles te implementeren en de systemen die er zijn, werken niet naar behoren. Op 4 of 5 januari zullen de wachtrijen bij de havens immens zijn, de schappen zullen niet meteen leeg zijn, maar een van de eerste dingen die opraken zijn groenten en fruit, want het is nu een zeer krappe toeleveringsketen. Als we goederen invoeren in het Verenigd Koninkrijk en ze naar een distributiecentrum brengen, liggen ze een dag later in de schappen."

"We hebben in het verleden zeer moeilijke tijden gehad in de transportindustrie, met grote stijgingen van de brandstofprijzen. We zijn er toen doorheen gekomen, maar we hebben nog nooit zo'n onzekerheid gehad als nu, dat is het grootste probleem."

"De grote kosten voor ons zullen in de vertraging zitten, de kosten van de douane zullen worden opgevangen door de klanten die hun eigen douanepapieren zullen regelen. Onze kosten zullen stijgen zodra je een vracht 6-10-24 uur moet uitstellen, de kostenimplicatie daarvan is enorm voor een bedrijf. We zeggen nu al tegen onze klanten dat we bereid zijn om met hen samen te werken, maar er komt een moment dat we dit niet meer kunnen opvangen. Al met al gaat de AGF-sector een zeer moeilijke tijd tegemoet," besluit Graham.

Voor meer informatie:
Graham Eardley
Eardley International Limited
+44 1576 3005 00
transport@eardleyinternational.com
www.eardleyinternational.com

Publicatiedatum: