Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
NFO

Telers en supermarkten op 14 januari rond de tafel voor eerlijkere prijzen

"Na de acties afgelopen weekend bij een groot aantal distributiecentra in ons land lijken supermarkten nu toch in gesprek te willen over eerlijke prijzen voor de primaire producent," aldus het persbericht van de NFO. Op diverse locaties overhandigden woordvoerders van supermarkten een schriftelijke verklaring aan de demonstrerende agrariërs waarin zij aangeven op korte termijn een ketenbreed gesprek te willen. Onder leiding van het CBL zal dit gesprek plaatsvinden op 14 januari. Belangrijk onderwerp is dan het door Farmers Defence Force voorgestelde keurmerk FarmersFriendly.
Hoewel het positief is dat er een gesprek komt, hadden veel agrariërs gehoopt op een gesprek nog vóór de start van het nieuwe jaar. De inzet – ook van eerdere gesprekken – was het nieuwe keurmerk vanaf 1 januari 2021 te kunnen invoeren.

“Als NFO zijn we al in vroeg stadium benaderd over het FarmerFriendly-keurmerk. Het is eigenlijk een omgekeerd certificaat, waarbij supermarkten gecertificeerd kunnen worden op basis van hoe boervriendelijk ze zijn op gebied van prijs. De NFO wil zich altijd inzetten om tot een hogere opbrengstprijs voor de telers te komen. Want die prijs móet omhoog, gezien alle extra eisen die gesteld worden op gebied van duurzaamheid, biodiversiteit en energie”, vindt NFO-voorzitter Gerard van den Anker. Ook moet er meer transparantie komen in de margeverdeling binnen de keten. “Het moet duidelijk worden wie welk deel van de uiteindelijke verkoopprijs krijgt. In andere landen is het soms al verplicht dat in de winkel wordt aangegeven wat de producent voor het product heeft gekregen. Dat zou in Nederland ook zo kunnen.”

Ook blikt Van den Anker nog even terug op het gesprek met Dirk van den Broek dat hij onlangs had naar aanleiding van de reclame ‘Waar aan herken je een echt verse peer? Aan de laagste prijs’. “Het was een heel verhelderend gesprek, waarin we inzicht hebben gekregen in de margeverdeling in de keten. Ook is de slogan direct verwijderd”, aldus Van den Anker. Tijdens dit gesprek werd nogmaals aangegeven dat het niet alleen de supermarkt is die verdient aan het product van de teler, gewezen werd daarbij ook op de rol van de tussenhandel.

Bron: NFO

Publicatiedatum: