Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Traditionele tomatenteelt gekoppeld aan innovatieve start-up

Gewassen met een sterke territoriale connotatie zouden door middel van innovatie hun oorsprong meer kunnen benadrukken. Het Italiaanse tomatenmerk Rosso Gargano, dat is gevestigd in Apulië, is in het kader hiervan een samenwerking aangegaan met de in Abruzzo gevestigde start-up Dick Trace. Deze volledig vrouwelijke start-up is opgericht door Anna Rita Mastrangelo en heeft als missie om de consument bewust te maken van de oorsprong van levensmiddelen en de kwaliteit van de toeleveringsketens.

Domenico Demaio en Andrea Demaio, beide eigenaar van het merk Rosso Gargano

“Om het vertrouwen van onze klanten te winnen en te behouden wilden we een traditionele teelt, zoals die van de tomaten, koppelen aan een innovatieve start-up. Het merk Rosso Gargano heeft een assortiment met gepelde tomaten, pruimtomaten, passata en sauzen en onze klanten kunnen op de website eattrace.com van Dick Trace de barcode invoeren. Dit kan zowel handmatig of middels scannen, waarna alle informatie beschikbaar komt”, zegt Giuseppe Stasi, verkoopmanager Italië bij Rosso Gargano. 

Deze slimme modus stelt de consument in staat om de herkomst van het gewas te controleren. Met een paar klikken of een paar handelingen op een smartphone krijgt hij toegang tot de site en kan er worden gezocht op termen als barcode, bedrijfsnaam of type gewas.

Zo’n 90% van de tomatenteelt
bevindt zich rondom Tavoliere delle Puglie, in de provincie Foggia. De tomaten die door Rosso Gargano worden gebruikt, worden geteeld op grond dat eigendom is van het merk. Op deze manier kan de kwaliteit worden gewaarborgd en kunnen zowel het agrarische als het industriële met elkaar worden gecombineerd.

Rosso Gargano heeft de afgelopen 10 jaar zijn positie op de markt verstevigd en de export, die goed is voor 50% van de totale omzet van €36 mln, is met ongeveer 5% toegenomen. De tomaten van het merk worden naar 52 landen geëxporteerd en Japan is het land waar de meeste tomaten van het merk worden geconsumeerd. Andere bestemmingen zijn landen in Europa, de Verenigde Staten, Canada en Australië.

Jaarlijks worden er 60 mln conserven met tomaten verwerkt door Rosso Gargano en het assortiment omvat verschillende formaten. Denk aan de klassieke Passata di Pomodoro, gepelde tomaten (eventueel met een kruid als basilicum), tomatenblokjes en specialiteiten als pruim- en cherry-tomaten in conserven.

“Het jaar 2020 was één van de moeilijkste jaren ooit en dat heeft zonder twijfel te maken met de pandemie, die leidde tot sluiting van de horeca en scholen. Het seizoen 2019/2020 was voor ons dus een uitdaging, ook vanwege de tegenvallende oogst, maar we zijn erin geslaagd om belangrijke doelstellingen te bereiken, zeker in de Italiaanse detailhandel”, besluit Stasi.

Voor 2021 wordt een groei van 8% verwacht en dit valt wellicht hoger uit door de introductie van een nieuwe lijn met kant-en-klare saus in glazen potten.

Voor meer informatie:
Giuseppe Stasi
Rosso Gargano
Loc. Incoronata (FG) 
71122 Foggia - Italië
+39 0881 680166
+39 389 6832206
giuseppe.stasi@rossogargano.com 
www.rossogargano.com 

Publicatiedatum: